Economen berekenen de invloed van Musk op... Tesla
De wereldwijde verkoop van Tesla zou dit jaar met zo’n 10% dalen, een primeur voor het merk sinds meer dan tien jaar. De oorzaak? Een sterk aangetast imago. Ooit hét symbool van groene innovatie en moderniteit, sleept Tesla vandaag de alomtegenwoordige schaduw van zijn baas met zich mee. Uit verschillende studies blijkt dat de sympathie van het publiek voor het merk afneemt naarmate Musk op X (het vroegere Twitter) zijn uitgesproken radicale standpunten ventileert: van steun aan de Duitse extreemrechtse partij tot transfobe uitspraken, en uiteraard zijn tijdelijke functies binnen de regering-Trump. Volgens econoom Lucius B. Caviola “ondergaat Tesla een Musk-effect: elke controversiële tweet kost klanten.”
Een cheque met twaalf nullen
Ondanks die duikvlucht in de verkoopcijfers lijkt Elon Musk niet van plan gas terug te nemen. Hij eist nu een astronomisch verloningsplan van één biljoen dollar (jawel, duizend miljard!), waarover de aandeelhouders volgende maand moeten stemmen. Een ongezien bedrag, dat volgens voorzitster van de raad van bestuur Robyn Denholm nodig is om Musk aan boord te houden. Een vorm van chantage dus, precies op het moment dat Tesla vooral nood heeft aan wat minder turbulentie aan het roer. Tenzij een ‘nee’ van de aandeelhouders net de gelegenheid wordt om een te hinderlijke kapitein van boord te sturen. Wait and see.