Deze constructeur verkocht slechts 84 auto's in het eerste halfjaar

3mnd geleden Quentin Pannaud

Met grootse ambities arriveerde de Aziatische constructeur Vinfast op het Europese continent, maar botst nu keihard op de realiteit van de markt.

Vinfast, gepresenteerd als de “Vietnamese Tesla”, beleeft een veel chaotischer start dan gehoopt in Europa. Ondanks een ambitieuze strategie en aanzienlijke middelen (de fabrikant maakt deel uit van het machtige Vingroup), lukt het Vinfast niet om voet aan de grond te krijgen op het continent. De cijfers spreken voor zich: in het eerste semester van 2025 werden er slechts 84 auto's geregistreerd in Europa. En dat terwijl de prestaties in 2024 al ondermaats waren (minder dan 300 verkochte voertuigen wereldwijd).

Een onbekend merk

Ondanks pogingen om zich te profileren – onder andere met de hulp van influencers – blijft het merk vrijwel onzichtbaar op de markt. Deze “disruptieve” Aziatische nieuwkomer wordt geconfronteerd met een aantal harde feiten: een gebrek aan bekendheid, onvolwassen technologieën en een moeilijke Europese markt waar de verkoop van 100% elektrische modellen ver onder de verwachtingen blijft. De Amerikaanse, Europese en natuurlijk Chinese concurrentie maakt het er niet makkelijker op. Meer in het algemeen lijkt Vinfast zich niet voldoende te hebben uitgerust om bekend te worden bij het grote publiek. Zolang deze problemen niet worden aangepakt, blijft Vinfast gedoemd om een dwerg te blijven in Europa.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in