Deze Chinese SUV scoort nul sterren in de crashtest

4mnd geleden Laurent Zilli

Volgens informatie verspreid door meerdere automedia kunnen we zien hoe een Chinese elektrische SUV eruitziet na een impact—en het resultaat is schokkend: geen enkele ster in de Aziatische crashtests. Dat doet pijn!

Enkele weken geleden vertelden we u over de veiligste auto ter wereld, de Mercedes E-Klasse, die de hoogste algemene score behaalde in de Euro NCAP-test. Maar nu hebben we de minst veilige auto ter wereld. Dit is de Neta V, een elektrische SUV van een Chinees merk, die wordt verkocht op enkele opkomende markten. En hij heeft zojuist een twijfelachtig record gevestigd: het is de allereerste auto die geen enkele ster behaalt in de huidige versie van de ASEAN NCAP-tests, de crashtests van Zuidoost-Azië.

Gebroken stuur

Voor de duidelijkheid: de frontale crashtest is vergelijkbaar met die in Europa (impact op 64 km/u tegen een vervormbare barrière, 40% overlapping) en simuleert een botsing tussen twee voertuigen. Zoals te zien is in de video, is de weerstand van de auto nauwelijks aanwezig. De deur en de stijlen vervormen extreem, en het meest schokkende is dat het hoofd van de ‘bestuurder’ diep in de airbag zakt als in een donzen kussen, om vervolgens tegen het stuur te botsen. Dat stuur bleek na de test gebroken. De zijdelingse crashtest verliep iets minder dramatisch, maar slechts nipt. En ten slotte krijgt de auto geen enkele compensatiepunten voor rijhulpsystemen—simpelweg omdat die ontbreken. En dat alles voor een prijs in Maleisië die omgerekend 21.000 euro bedraagt. Wij passen!

Tags: Insoliet

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren