De ACEA stuurt een nieuwe "dringende brief" naar de EU

Ola Källenius, CEO van Mercedes, nam enkele dagen geleden de fakkel over van Luca de Meo, CEO van Renault, aan het hoofd van de ACEA. Hij aarzelde niet om meteen de pen op te pakken (of beter gezegd het toetsenbord) en een brief te sturen naar de Europese beleidsmakers, beginnend met de woorden: "Er moet onmiddellijk actie worden ondernomen om onherstelbare schade aan het concurrentievermogen (van de Europese auto-industrie, red.) te voorkomen nu de groei van elektrische voertuigen afneemt en de handelsspanningen toenemen." Voor de auto-industrie is het dus dringend noodzakelijk om de Green Deal te herzien, met meer realisme en rekening houdend met een snel veranderende situatie.
China en VS
De sector heeft behoefte aan een flexibelere Green Deal, met name om "een oplossing te vinden voor de onevenredige kosten die gepaard gaan met de nieuwe normen van 2025". De brief herinnert eraan dat de registraties van elektrische voertuigen in 2024 met 6% zijn gedaald ten opzichte van 2023 en dat elektrisch een marktaandeel van minder dan 14% zou halen, ver onder de 20% die nodig is om aan Europese boetes te ontsnappen. Bovendien brengt de ACEA een laatste argument naar voren: als Europa door zijn acties de concurrentiekracht van zijn eigen industrie op zijn grondgebied belemmert, zal het niet effectief kunnen reageren op de groeiende handelsspanningen met zowel China als het Amerika van Trump. In zijn brief verzekert Ola Källenius echter dat de auto-industrie de doelstelling van koolstofneutraliteit in Europa in 2050 blijft ondersteunen. Maar zoals het er nu uitziet, zou de routekaart van de Unie meer problemen veroorzaken dan oplossingen bieden.