Car-Pass voegt een belangrijke functionaliteit toe
Het recente en eindeloze feuilleton rond de Takata-airbags, die in tal van Europese voertuigen zitten en een soms dodelijk risico van spontaan afgaan met zich meebrachten, heeft een praktijk opnieuw onder de aandacht gebracht die nochtans courant is in de autosector: de terugroepacties. Constructeurs maken er vaak gebruik van, soms voor gevoelige risico’s zoals die airbags, maar meestal voor minder kritieke zaken zoals een bug in het infotainmentsysteem, een defect slot of een loszittend afwerkingselement. Hoe dan ook, als je eigenaar bent van een betrokken voertuig, wil je het graag weten, zeker als de veiligheid in het spel is.
Document en website
Al vijf jaar vermeldt het Car-Pass-document, dat verplicht is bij de verkoop van een tweedehandswagen, of een voertuig werd opgeroepen maar niet werd binnengebracht voor de nodige herstelling. Alleen al in de eerste zes maanden van 2025 bevatten 12,5 % van de afgeleverde Car-Pass-documenten één of meerdere vermeldingen van “openstaande” terugroepacties. Het onderwerp is dus duidelijk relevant. Vandaag vindt de organisatie dat iedereen toegang moet hebben tot die informatie, ook wie geen auto verkoopt of koopt. Op de website car-pass.be is daarom een nieuwe rubriek gecreëerd waarmee je kunt nagaan of jouw voertuig het voorwerp uitmaakte van een terugroepactie die nog niet werd uitgevoerd. Gewoon klikken op het tabblad, het chassisnummer ingeven en de info verschijnt binnen enkele seconden. Bij twijfel: meteen checken!