BYD wil geen klassieke parkeermanoeuvres meer
De Europese automarkt verwelkomt een nieuwe speler uit China: Denza, het premiummerk van BYD, dat intussen de grootste producent ter wereld is van 100% elektrische wagens. Onlangs gelanceerd in Frankrijk en binnenkort beschikbaar in België, start het merk met één model: de Z9 GT, een grote sportieve stationwagen die beschikbaar is als volledig elektrisch of als plug-in hybride. Met een WLTP-actieradius tot 530 km doet hij qua vorm denken aan de Porsche Taycan Sport Turismo, met zijn lage profiel, sportieve look, herkenbare lichtsignatuur en een dashboard dat volledig op schermen inzet. De elektrische versie beschikt over drie motoren – twee op de achteras – met een gecombineerd vermogen van 965 pk.
Een opvallende krabmodus
Maar het is vooral de mogelijkheid om in “krabmodus” te parkeren die opvalt: dankzij een onafhankelijke sturing van de voor- en achterwielen kan de wagen letterlijk zijwaarts bewegen om in een parkeervak te glijden. De voorwielen blijven geblokkeerd terwijl de achterwielen zacht draaien, zodat de auto zich zonder stuurbeweging precies op zijn plaats zet. Een spectaculaire innovatie, die bovendien volledig legaal is: een advocaat verklaarde aan TF1 dat de verkeerswet geen specifieke parkeermethode voorschrijft, zolang de veiligheids- en afstandsregels worden nageleefd. Deze technologie zou op termijn kunnen worden uitgebreid naar de hele Denza-reeks, en misschien zelfs naar andere elektrische modellen van BYD...