Toyota presenteert de tweede generatie van de C-HR, ontwikkeld in België

10mnd geleden | Nicolas Morlet

Toyota is commercieel in topvorm en zal tegen het einde van het jaar zijn gamma verder versterken met de lancering van de tweede generatie van de C-HR. Dit model versterkt niet alleen zijn dynamische looks, maar breidt ook zijn aanbod aandrijflijnen uit, uiteraard allemaal hybride.

De tweede generatie Toyota C-HR is het ontstaan in het Europese ontwikkelingscentrum van de fabrikant in Zaventem. De tweede generatie C-HR is ontworpen in België, heeft een compleet nieuw design, in lijn met de nieuwste modellen van het merk, te beginnen met de nieuwste Prius. De hoeken zijn scherper en meer uitgesproken. De voorkant heeft het 'hamerkopgezicht' herkenbaar gemaakt door het koplampontwerp en de lichtsignatuur typisch voor de nieuwste Toyota's. De achterzijde is even dynamisch als altijd, met een steil oplopende achterruit met daarboven een prominente spoiler. De lichtstrip loopt nu over de breedte van de achterklep, met in het midden een lichtgevende reproductie van de modelnaam.

Het interieur is vereenvoudigd, met alleen de noodzakelijke knoppen in het midden en op het stuurwiel. De rest wordt weergegeven op het centrale scherm, dat 8 of 12,3 duim meet, afhankelijk van het uitrustingsniveau en de gekozen opties. Idem voor het instrumentarium, dat kan worden weergegeven op een 12,3 duim groot digitaal paneel. De carrosserie is ontworpen voor meer duurzaamheid, met twee keer zoveel gerecycleerd materiaal als in het vorige model. Uiteraard zijn alle laatste ontwikkelingen van het merk op het gebied van actieve en passieve veiligheid verwerkt in de nieuwe C-HR.

Hybride of stekkermodel

Het grote nieuws bij deze generatie zit onder de motorkap. Er worden twee klassieke hybride motoren aangeboden: een 1,8 liter met 140 pk en een 2,0 liter met 198 pk. Die laatste zal voor het eerst ook als plug-inhybride onder de motorkap van de C-HR worden aangeboden. Het vermogen neemt toe tot 223 pk en het gemiddelde brandstofverbruik daalt tot 0,9 l/100 km dankzij de elektrische actieradius van de accu. Deze werd nog niet officieel bekendgemaakt door Toyota, maar we kunnen gemakkelijk inschatten dat deze in de buurt zal liggen van de 72 kilometer van de Prius, die dezelfde aandrijflijn deelt - of iets lager.

De nieuwe C-HR gaat eind dit jaar in de verkoop. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar het zal geen verrassing zijn dat de introductieprijs ergens tussen de 37.880 euro van een Corolla Cross en de 44.950 euro van een RAV-4 zal liggen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in