Renault Rafale: deze keer de wind in de zeilen?

10mnd geleden | Nicolas Morlet

Na de pogingen met de Vel Satis, Talisman en Koléos is Renault op zoek naar een nieuw vlaggenschip. Dat wordt de Rafale, een grote SUV-coupé die het op wil nemen tegen de topfabrikanten. Daarom heeft hij een baanbrekende hybride aandrijflijn van 300 pk!

Na de Captur, Arkana, Austral en Espace voegt Renault een vijfde SUV toe aan het gamma: de Rafale. Met zijn lengte van 4,71 meter heeft hij een zeer gestroomlijnd uiterlijk, met een hoogte die beperkt is tot 1,61 meter. Dit geeft hem het uiterlijk van een SUV-coupé, met enkele bijzondere details. Kijk maar naar het radiatorrooster met 3D-effect, bestaande uit kleine diamanten, het embleem van de autofabrikant. We kunnen het niet verhelpen dat we een vleugje Peugeot 408 spotten in deze Rafale, vooral in het ontwerp van de voorkant, de koplampen en de lichtsignatuur. Logisch: het ontwerp is van Gilles Vidal, die in 2020 bij Renault kwam van... Nee, we laten je raden.

Google Automotive en veel binnenruimte

Binnenin is het dashboard min of meer identiek aan dat van de Megane E-Tech, Austral en Espace. Het bestaat uit twee schermen in een L-vorm. Het ene is een aanpasbaar instrumentenpaneel voor de bestuurder, terwijl het andere het door Google beheerde multimediasysteem bedient. Een systeem dat bijzonder aangenaam werkt dankzij de reactiesnelheid en de standaard toegang tot de diensten van de Amerikaanse gigant, waaronder Waze.

De bouwkwaliteit is ook opmerkelijk, voor zover we dat konden beoordelen, in de topuitvoering van de Esprit Alpine. En de cabine baadt in het licht dankzij een enorm panoramisch dak, met als bijzonderheid dat er geen aparte afscherming nodig is. Met een eenvoudige knop kan het dak volgens vier standen elektronisch worden verduisterd.

Achterin is de ruimte redelijk goed, ook op hoofdhoogte, ondanks de opvallende dakverlaging. En Renault heeft een slimme centrale armsteun ontwikkeld met een houder voor smartphones en tablets. Je tieners zullen er dol op zijn! De bagageruimte pakt uit met een royale inhoud van 530 liter.  

Hybride van 300 pk

Hoewel gebaseerd op dezelfde mechaniek als de Austral en Espace, gebruikt de Rafale alleen de krachtigste motor, in overeenstemming met zijn status. Onder de motorkap ligt de 200 pk sterke full-hybrid-motor (E-Tech).

Over een paar maanden komt daar een baanbrekende oplaadbare hybride variant van 300 pk bij. Deze zal gebaseerd zijn op dezelfde 130 pk sterke 1.2 TCe-benzinemotor, maar met een extra elektromotor op de achteras voor vierwielaandrijving. Hij wordt ook uitgerust met het 4Control-systeem, d.w.z. vierwielsturing voor meer wendbaarheid en stabiliteit.

Haast is nog niet geboden: de Rafale komt pas in de lente van 2024!

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in