Peugeot rijdt gloednieuwe 308 voor

3j geleden | Sébastien Vanhouche

Na een loopbaan van acht jaar maakt de Peugeot 308 plaats voor generatie drie. Het model blijft de spil van het gamma, vandaar dat het als eerste het gloednieuwe logo krijgt.

 

Dit wapenschild, trots in het midden van de nieuwe grille in de stijl van een zeker Italiaans merk met een steigerend paard, is moeilijk te missen. Ernaast prijken ultradunne LED-koplampen en een dagrijverlichting die de hoektanden van een leeuw uitbeelden. Alle modellen krijgen LED's die op de sportievere versies nog iets dunner zijn.

Aan de achterkant is het grosso modo hetzelfde liedje. LED's zetten de toon en deze keer zal het drieklauwendesign van de lichtblokken op de duurdere versies een meer uitgesproken 3D-effect krijgen. Hoewel hij er groter en slanker uitziet dan zijn voorganger, behoudt de nieuwe 308 dezelfde proporties. De wielbasis is groter, maar met slechts 55 mm. Het is vooral de langere motorkap en het lagere dak (- 2cm) die hem afslanken.

 

 

Drie schermen

 

Die langere wielbasis komt alleen ten goede aan de achterpassagiers, die nu iets meer ruimte hebben. Het gaat om een luttele halve centimeter. De kofferruimte is dus gelijkgebleven. Ook onveranderd is het kartstuur, ondertussen zo typisch voor het merk. Maar gelukkig steekt er geen "lolly" meer uit de stuurkolom voor het regelen van het volume en de radio; alle bedieningselementen zijn nu onmiddellijk zichtbaar en liggen vlotjes binnen handbereik.

Het instrumentenpaneel, net boven de stuurkolom, is altijd volledig digitaal en kan optioneel zijn info in 3D weergeven. De grootste nieuwigheid zit onder het middelste beeldscherm (10 duim): daar zit nog een derde monitor.

 

 

Een voor allen

 

Daarop staan slechts 5 widgets geafficheerd, snelkoppelingen die volledig aanpasbaar zijn. U kunt er bijna alles aan toewijzen: een radiozender, een vaak gebruikte route of een vooraf ingestelde temperatuur. Helaas moet u de stoelverwarming nog altijd via het hoofdscherm aanzetten.

Het hele systeem is ontworpen als een smartphone. In alle richtingen kan u vegen en alles is aanpasbaar. De menu's zijn intuïtief en de schermen zeer responsief. Dat is belangrijk, want deze software dient als basis voor alle auto's van de Stellantis-groep.

 

 

Hybride, benzine en diesel

 

Onder de motorkap, doen vijf motoren hun intrede. Aan de benzinekant ontwikkelt de 1.200 cc-driecilinder met turbo 110 of 130 pk. Dieselrijders krijgen enkel een 1,5-liter met turbo, een viercilinder die 130 pk levert.

Aanvullend zijn er natuurlijk plug-inhybrides. Er zijn er twee: een met 180 en een met 225 pk. De volledig elektrische actieradius van deze laatste, die zich nog in de homologatiefase bevindt, zou 55 kilometer moeten bedragen.

De PHEV's zijn alleen verkrijgbaar met een automaat en de kleine benzinemotor houdt het op een manuele bak. Welke motor u ook kiest, het vermogen wordt alleen naar de voorwielen gestuurd.

Wat weten we nog niet? De prijs en de lanceerdatum. Peugeot belooft daarover binnenkort meer nieuws.

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in