Peugeot Polygon Concept, de toekomst van de Leeuw
Het is niet elke dag dat Peugeot een echte conceptcar presenteert, en als dat gebeurt, mag het oog wat hebben. Dat is opnieuw het geval met de Polygon, die zich toont met de zeer hoekige lijnen (zoals de Inception-concept van 2023) van een compacte hatchback van minder dan 4 meter. Dat is alvast goed nieuws: geen SUV, geen rijdende sloep. We zitten in de sfeer van het volkse, mogelijk betaalbare segment. Dat blijkt ook uit andere kenmerken die Peugeot vermeldt, zoals 3D-geprinte stoelstructuren, één-stuk-gegoten schuimen en bekledingen, en in het algemeen een ontwerp dat uit veel minder onderdelen bestaat dan een huidige auto. Dat betekent: goedkoper, lichter, en dus meer rijplezier.
Toch plaatsen we een kanttekening. De Polygon neemt namelijk het rechthoekige Hypersquare-stuur over dat we al kenden van de Inception. Dat stuur werkt met een “steer-by-wire”-systeem: er is geen fysieke verbinding meer tussen stuur en wielen, alles verloopt elektronisch. Het stuur draait minder dan 180° van aanslag tot aanslag, en het systeem bepaalt zelf de overbrenging naargelang de snelheid – maximaal in de stad, beperkter op hoge snelheid. We hebben dit systeem al eens getest op een “mule”. Indrukwekkend, ja. Interessant? Naar onze mening niet echt. We probeerden jaren geleden een identiek systeem bij Lexus. Dat zou toen het jaar nadien in productie gaan… maar dat is nooit gebeurd. En zoals de recente geschiedenis leert: als Lexus (dus Toyota) een technologie afvoert, dan heeft die geen toekomst. Zeg niet dat we u niet gewaarschuwd hebben.
205, ben jij het?
Onder de interessante ideeën noteren we het platte LED-scherm net achter het stuur, dat de informatie groot op de voorruit projecteert. En ook de talloze personalisatiemogelijkheden: kleuren, afwerkingen of accessoires die zich laten vastklikken in het interieur, aangepast aan ieders levensstijl.
En dan het design. Futuristisch, misschien zelfs wat overweldigend voor sommigen. Maar kijk naar de LED-“klauwen” die van verticaal naar horizontaal lopen voor- en achteraan. Kijk naar die kleine ovale vormen op de C-stijl. Kijk naar die vierkante achterlichten. Verbeelden we het ons, of is dit een herinterpretatie van de 205 – het model dat Peugeot ooit uit het slop haalde? Louter symboliek, of een voorspelling? We zullen zien.