Ford Puma Gen-E, bijna net zo leuk als de ST?

1mnd geleden Laurent Zilli

Ford breidt het Puma-gamma uit met een elektrische versie van de compacte SUV. Deze nieuwe variant vervangt de verbrandingsmotor niet, maar biedt een aantrekkelijk alternatief met zijn eigen unieke troeven.

Ford zet de elektrificatie van zijn gamma voort en introduceert een nieuwe toevoeging aan de Puma-reeks: de Gen-E. Dit model biedt een competitief pakket in een snel groeiende markt. Maar voor een auto als de Puma, geliefd om zijn speelse karakter met verbrandingsmotor, rijst de vraag: blijft de elektrische versie trouw aan de Puma-DNA?

Meer koppel

De Puma Gen-E zet alles op alles om te overtuigen, te beginnen met een elektromotor die 168 pk naar de voorwielen stuurt - 8 pk meer dan de Puma ST. Met 290 Nm koppel, zo’n 40 Nm meer dan de sportieve benzineversie, compenseert hij de extra kilo’s van de 43kWh-batterij (1.553 kilo voor de Gen-E versus 1.390 kilo voor de ST). Dit resulteert in een 0-100km/u-tijd van 8 seconden. Hoewel dit nog moet worden getest, lijkt het aannemelijk dat Ford’s ingenieurs de dynamische rij-eigenschappen van de Puma weten te behouden.

Andere specificaties: een WLTP-actieradius van 347 tot 376 km, afhankelijk van de uitrusting, snel opladen tot 100 kW, en een gemiddeld energieverbruik van 13,1 kWh/100 km.

De Gen-E scoort op één punt absoluut het beste: praktisch gebruiksgemak. Dankzij de compacte elektromotor is er een kleine opbergruimte van 43 liter onder de motorkap, perfect voor het opbergen van laadkabels. Achterin biedt de kofferruimte van 574 liter nog meer functionaliteit met de Gigabox, een grotere versie van de Megabox. Dit handige compartiment onder de bagageruimtebodem is waterdicht en voorzien van een afvoerplug, waardoor het eenvoudig kan worden schoongespoeld.

De Ford Puma Gen-E heeft een vanafprijs van 35.490 euro, ongeveer 4.000 euro goedkoper dan de Puma ST.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in