Een concept uit 2013 om Nissan te redden?

1mnd geleden Laurent Zilli

Terwijl hij een grootschalige herstructurering leidt om het voortbestaan van het merk te verzekeren, overweegt de nieuwe Nissan-topman eindelijk een concept nieuw leven in te blazen dat destijds op de salons veel lof oogstte. Beter laat dan nooit?

Het is geen geheim: het gaat Nissan niet voor de wind. De verkoop daalt, fabrieken sluiten, en ontslagrondes volgen elkaar op. De gloednieuwe Leaf staat klaar, maar in een periode waarin het enthousiasme voor elektrische wagens afneemt, zal deze pionier waarschijnlijk niet genoeg ademruimte brengen. In een interview met een Japans medium verklaarde Ivan Espinosa, de nieuwe CEO van Nissan, dat wat nu ontbreekt, een “imago-auto” is – een model dat een nieuwe generatie klanten kan aanspreken. Volgens hem lag er in het recente verleden al een project dat dat had kunnen doen: het IDx-concept, voorgesteld op het salon van Tokio in 2013.

Skyline of Silvia

Of beter gezegd: concepten, want Nissan presenteerde toen twee varianten – de Freeflow, eerder “civiel”, en de Nismo, duidelijk sportiever. Hun neo-retro-design, geïnspireerd op de vroege jaren 70, verwees naar verschillende Nissan-coupés uit die tijd: Skyline, Laurel, Silvia. Het publiek was enthousiast, maar de toenmalige baas, ene Carlos Ghosn, had weinig op met retro-stijlen. Het project verdween dus in de kast. Bijna vijftien jaar later, en terwijl hun ontwerp nog steeds fris oogt, zouden die concepten wel eens kunnen herrijzen. Zeker omdat er al maanden geruchten circuleren over de terugkeer van de naam Silvia. In onze contreien zegt dat weinig, maar in Japan, Australië en de VS is het een begrip. Hoe dan ook, het is positief dat Nissan zich eindelijk opnieuw afvraagt hoe aantrekkelijk het merk nog is – dat is alvast een goed teken.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in