De Aston Martin Valkyrie brengt de “goeie ouwe tijd” terug

Het is officieel: de Britse constructeur heeft de raceversie van de Valkyrie voorgesteld, niet te verwarren met de "track only"-versie die aan enkele vermogende klanten werd aangeboden. Deze versie zal effectief deelnemen aan de WEC- en IMSA-kampioenschappen (de Noord-Amerikaanse endurance-races), in de hoogste hypercar-categorie, de beroemde LMH. Ze zal het rechtstreeks opnemen tegen de fabrieksteams van Ferrari (winnaars van de laatste twee edities van de 24 Uur van Le Mans), Peugeot en Toyota, evenals de LMDh-wagens van Porsche, Alpine, BMW, enz. Maar het is omdat de Aston Martin uniek is in zijn soort dat het een glorieuze periode doet herleven.
Atmosferische V12
We hebben het over die tijd, de jaren 1950 en 60, waarin de wagens die de endurancewedstrijden wonnen, met name de 24 Uur van Le Mans, rechtstreeks afgeleid waren van straatauto’s, en omgekeerd. De tijd waarin je kon dromen (en enkel dromen) van het ooit bezitten van die Ferrari, die Jaguar of die Aston Martin die haar rivalen had verslagen. Die droom keert in 2025 terug met de Valkyrie, momenteel de enige auto op de WEC-grid die is afgeleid van een hypercar voor de openbare weg. Ze behoudt zelfs de fantastische atmosferische V12-motor van 6,5 liter (ook uitzonderlijk tussen de hybride zes cilinders die nu de norm zijn), maar beperkt tot 680 pk volgens de regelgeving, tegenover meer dan 1.000 pk voor de straatversie. Het vuurdoop van deze raceversie van de Valkyrie vindt plaats op 28 februari, tijdens de 1.812 km van Qatar. En daarna hopen we steeds vaker de link te zien tussen endurance en straatwagens. Trouwens, de Ferrari F80 zou een geloofwaardige kandidaat kunnen zijn...