Anti-SUV is de orde van de dag

3mnd geleden | Laurent Zilli

Terwijl het succes van de SUV niet lijkt af te nemen, wordt de dominantie ervan hoe langer hoe meer in twijfel getrokken door instellingen en particuliere instanties.

Parijs en Lyon overwegen om meer te vragen voor parkeerplaatsen. Sommige landen voeren een "gewichtsafhankelijke" autobelasting in om hem te straffen. Milieuactivisten wijzen op het verspillende energieverbruik en verkeersveiligheidsinstituten benadrukken het gevaar voor voetgangers door de enorme voorkant. Duidelijk heeft iedereen een argument om op te roepen tot een einde aan de SUV, of in ieder geval aan zijn hegemonie. In de afgelopen dagen kwamen twee organisaties tegelijkertijd met hetzelfde nieuwe argument: de ruimte die hij inneemt voor fietsers of, meer in het algemeen, in de traditioneel smalle straten van Europese steden.

Sprekende beeld

Het argument komt van Transport & Environment, de lobbygroep achter dieselgate, en het Urban Cycling Institute. Elk publiceert een veelzeggend beeld. De eerste vergelijkt de impact van een 2 meter brede SUV en een gemiddeld 1,80 meter brede compacte auto op een 7,3 meter lange weg van stoep tot stoep. De laatste gaat nog een stapje verder en toont hoe een straat van 7,9 meter werd bezet door paardenkoetsen, daarna door VW Golfs uit de jaren 80 en daarna door Range Rovers. De illustraties laten duidelijk de impact zien die dit heeft op fietsers, maar bovenal dat in een straat waar je aan beide kanten kon parkeren en nog steeds comfortabel in beide richtingen kon rijden, het voor twee voertuigen vrijwel onmogelijk is geworden om elkaar te passeren. Een situatie die iedereen die in een grote stad woont waarvan de straten in de 19de eeuw zijn aangelegd, maar al te goed kent.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in