VAN DE REDACTIE - Bedenkingen

3mnd geleden

Trouwe lezers van Auto Trends weten dat we hier niet tegen de ‘EV’ zijn. Voor bepaalde mobiliteitsprofielen is een elektrische auto best een uitstekend concept.

Omgekeerd geloven we ook niet dat volledig elektrische aandrijving voor auto’s en straks autobussen of vrachtwagens de planeet zal redden. En neen, we aarzelen in uw favoriete magazine ook nooit om onze bedenkingen te formuleren. Want aanleidingen daarvoor zijn er genoeg. Waarvan twee behoorlijk acuut, als je dit nummer 325 leest.

Op bladzijde 8, in ons Feit van de maand, brengen we het onwaarschijnlijke verhaal over Tesla dat wereldkundig werd gemaakt door het gezaghebbende persbureau Reuters -hallucinant dat dit nog kan in een wereld waarin veiligheid en responsabiliteit haast religie zijn. Iets verderop, op bladzijde 28, kan je in de column van Jan Muylaert lezen hoe de elektrische auto voor forse groei zorgt in de pechverhelping. Een bericht dat een paar dagen geleden werd bevestigd door een persbericht van automobilistenvereniging VAB, waarin letterlijk staat: “Problemen met elektrische auto’s nemen toe.” Oké, je zou kunnen zeggen, “niet abnormaal, er rijden almaar meer EV’s”. Klopt. Deels maar lang niet helemaal: meer dan 90 procent van de EV’s op onze wegen zijn nagelnieuw of piepjong. En horen dus per definitie gevrijwaard te blijven van immobiliserende pech.

Een mens zou zich voor minder afvragen of het allemaal niet wat te snel gaat, met die transitie naar elektrisch rijden.

Maar ik had het dus over twee acute bedenkingen. In dit nummer serveren we op bladzijde 12 ons jaarlijkse dossier met de beste deals in de traditionele salonperiode. Daarin lees je ondermeer dat nogal wat merken de prijs van sommige elektrische modellen hebben verlaagd, om die net onder de 40 000 euro te zetten. Uiteraard om in Vlaanderen te kunnen genieten van de premie van 5 000 euro, ja. Tiens, nu kan het dus wel? Want denk maar niet dat die merken geen winst meer maken op die afgeprijsde modellen.

Een mens zou zich voor minder afvragen of die toch wel talrijke EV-modellen een paar maanden geleden -al dan niet bewust- misschien te duur in de markt werden gezet.

Joost Bolle

Hoofdredacteur

Jurylid Car of the Year

joost.bolle@telenet.be

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in