De blik van Jan Muylaert - Woekertarieven SUV-parkings

1mnd geleden

Na LEZ en Zone 30 krijgen we nu hoge parkeertarieven om de auto uit de stadscentra te verjagen. Alsof dat niet volstaat willen de stadsbesturen nu ook SUV’s weren. Niet gehinderd door enige kennis van de autowereld, want met argumenten die geen steek houden.

Niet Brussel maar Parijs bijt deze keer de spits af met de geplande invoering van een nieuw stedelijk reglement dat extreem hoge parkeertarieven zal hanteren voor SUV’s, omdat die volgens het stadsbestuur te veel ruimte innemen. De beleidsmensen beschouwen SUV’s als krachtige mastodonten die door hun omvang en massa gevaarlijker zijn voor andere verkeersdeelnemers. Welke SUV’s worden geviseerd is niet duidelijk. Of het nieuwe reglement impact zal hebben evenmin, want Parijzenaren ontsnappen aan de hoge parkeertarieven.
Ook de bestuurders van elektrische auto’s, niet-stedelingen inbegrepen, hoeven
de woekertarieven (verdrievoudiging van huidige prijs) niet te betalen in de
binnenstad. Hoe het onderscheid zal worden gemaakt tussen al die SUV’s, is zeer de vraag. ICE-auto’s die meer dan 1,6 ton wegen en elektrische auto’s van meer dan 2 ton zullen in de binnenstad 18 euro per parkeeruur betalen. Blijkbaar beseft het Parijse stadsbestuur niet dat nagenoeg alle nieuwe auto’s van het SUV-type zijn. Van de elektrische modellen die nu massaal op de markt komen, zijn er nauwelijks andere dan SUV’s. Kleine stadsauto’s zijn bijna allemaal verdwenen uit het aanbod van de constructeurs wegens amper winstgevend. Onderaan het gamma van de autoproducenten vind je nu relatief grote SUV’s als instapmodellen. Gaan die nu allemaal als te groot worden bevonden?

De Parijse plannen waren amper gekend en meteen gingen er in tal van Europese steden stemmen op om de SUV’s aan te pakken met hoge parkeertarieven. In Duitsland zijn er reeds verschillende steden waar een bewonersparkeerkaart voor grote auto’s aanzienlijk duurder is. Ook Brussel overweegt hogere parkeertarieven voor grote SUV’s. Gent wil de bestuurders van SUV’s dan weer het leven zuur maken door strenger te controleren op de parkeervakken. Passen de auto’s niet binnen de lijnen dan vliegen ze de bon op. Hoeft het nog worden gezegd dat in beide steden de groenen binnen het stadsbestuur voor de mobiliteit bevoegd zijn? Dat ze de auto niet gunstig gezind zijn is een understatement.

Het rondje automobilist-pesten mag eens ophouden. Eigenaars van een SUV hebben een fors bedrag neergeteld voor hun voertuig. Ze betalen meer BIV én rijtaks én verzekeringspremie – waarop de overheid de BTW incasseert. Gaan de stadsbesturen nu nog eens extra belastingen opleggen via parkeertarieven? Wat wordt de volgende graaitaks?

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in