De blik van Jan Muylaert - EV betrouwbaarder?

1mnd geleden

Elektrische auto’s zijn betrouwbaarder dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dat prediken constructeurs en verkopers van EV’s. Maar de bevindingen van de pechverhelpingsmaatschappij VAB spreken de promopraat tegen: hoe meer elektrische auto’s er rijden, hoe meer er moeten worden getakeld…

Autoconstructeurs schermen maar al te graag met de vermeende voordelen van een elektrische wagen. Noem die gerust pluspunten die de hoge kostprijs van een EV deels moeten verantwoorden. Het in de leasewereld alom gehanteerde begrip “Total Cost of Ownership”, kortweg TCO, omvat de totale kost van de aankoop en het gebruik van een auto. Daar vallen dus ook de klassieke onderhoudskosten en de herstellingen van eventuele defecten onder. Een elektrische auto vergt minder onderhoud in vergelijking met een complexe verbrandingsmotor, dat kan niet worden betwist. Maar EV’s zijn technisch blijkbaar toch niet zo betrouwbaar als de constructeurs onslaten geloven.

Wie beter dan een pechverhelpingsbedrijf kan een duidelijk beeld geven van de betrouwbaarheid van de verschillende automodellen? Geert Markey, CEO van de mobiliteitsorganisatie VAB, windt er geen doekjes om: “In tegenstelling tot de verwachtingen kampen ook heel wat elektrische auto’s met technische mankementen. We dachten minder bijstand te moeten leveren maar dat is anders uitgedraaid…”

Aanzienlijke toename

Met meer dan drie miljoen aangesloten voertuigen in ons land is de VAB geen kleine speler in de sector van de pechverhelping. Markey: “Na de pandemie en de lockdown vreesden we voor een forse terugval van het ledenaantal en de daaraan gekoppeleende bijstandsverleningen. Ook met de toename van elektrische auto’s rekenden wij op minder tussenkomsten, maar intussen hebben we …een aanzienlijke toename van de pechverhelping genoteerd,” aldus de CEO van VAB.

De elektrische auto is niet de enige reden. Omdat veel particulieren de aankoop van een nieuwe wagen uitstellen wegens de hoge aankoopprijs en andere praktische bezwaren tegen de EV, blijven ze langer met hun oude karretje rijden. En hoe meer kilometers op de teller staan, hoe groter het risico op een defect. Bovendien slaan heel wat automobilisten noodzakelijke onderhoudsbeurten soms over in afwachting van een definitieve beslissing voor de aankoop van een nieuwe wagen.

Dure keer

Ook voor de takelbedrijven betekent de elektrische auto een nieuwe uitdaging. Dergelijke auto’s mogen niet worden gesleept omdat ze niet over een neutrale stand in de aandrijving beschikken zoals een klassieke auto. Een elektrisch voertuig moet dus altijd met een kraan worden opgetild en op een laadplatform vangekoppeleen truck of trailer worden getransporteerd. Deze infrastructuur vergt dus nieuwe investeringen van de takelbedrijven. En die kosten zullen dus aan de consument worden doorgerekend. EV-rijders zijn bij deze gewaarschuwd. Met een lege batterij langs de kant: het kan een dure keer worden. De pechverhelpers zijn wel uitgerust met een snellader zodat de automobilist naar een nabij laadstation kan rijden. Maar bij complexe technische pannes zoals een defect in het elektrisch besturingssysteem, kan het probleem niet ter plekke worden verholpen en dan moet het voertuig worden getakeld.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in