De blik van Jan Muylaert - Duitse dwarsliggers

10mnd geleden

De autoindustrie dreigt in een stellingenoorlog te verzeilen. Het is lang niet zeker dat de elektrische auto daar als winnaar uitkomt. Het zal van de Duitsers afhangen wanneer we wel of niet met z’n allen verplicht aan de stekker moeten.

Hoe dichter de datum van 1 januari 2035 nadert, hoe meer weerwerk sommige autoconstructeurs bieden om na die dag toch nog thermische motoren te kunnen bouwen. Het dictaat van de Europese Commissie wankelt. Niet onterecht. Ieder weldenkend mens beseft dat een volledige elektrificatie van het wagenpark niet haalbaar is. Zeker niet op zo’n korte termijn. Meer zelfs: als we de regelgeving van de EU gedwee blijven volgen, dan dreigt het Westen met het gezicht tegen de muur te lopen. Al ziende blind voor een onmogelijke transitie naar een vermeend klimaatneutraal continent.

De oorlog in Oekraïne toont hoe afhankelijk West-Europa is van niet-democratische staten. Sommigen vinden het opportuun om het roer nu drastisch om te gooien. Wij moeten meer zelf ontginnen en produceren! Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want grondstoffen delven en verwerken is een energieverslindende activiteit die bovendien bijzonder milieuvervuilend blijkt te zijn in de verre landen waar die zeldzame materialen worden opgegraven.

Friesland als voorbeeld

En dan zou West-Europa al die grondstoffen uit eigen bodem moeten bovenhalen, zonder nieuwe lucht- en bodemvervuiling! Kan niet. Kijken we bij onze noorderburen in Friesland waar de aardgaswinningen tot ernstige grondverzakkingen leiden met miljoenenclaims voor beschadigde of onbewoonbaar verklaarde huizen tot gevolg. De doelstellingen om tegen 2050 klimaatneutraal te worden, kunnen we dus maar beter meteen vergeten.

Heel wat modale automobilisten zullen het standpunt van de Duitse politici –ze verdedigen een autoindustrie die één miljoen mensen in hun land tewerkstelt– genegen zijn. De verbrandingsmotor mag niet worden afgeschreven zolang er geen degelijk en betaalbaar alternatief is voor iedereen, en niet alleen voor de happy few of werknemers met een salariswagen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in