Alfa Romeo, Lancia en DS krijgen 10 jaar om hun levensvatbaarheid te bewijzen

2j geleden | Nicolas Morlet

Uit de fusie van de groepen PSA en FCA is de groep Stellantis ontstaan, een melkweg van veertien merken! Elk van hen heeft nu een decennium de tijd om te bewijzen dat ze een bestaansreden hebben binnen de nieuwe entiteit. Dat heeft de CEO van de groep aangekondigd.

 

Honderd dagen na de effectieve geboorte van de Stellantis-groep, ontstaan uit de fusie van PSA en FCA, laat voorzitter Carlos Tavares in verschillende interviews en conferenties steeds meer blijken over de toekomst van zijn merken.

In een interview met het Franse nieuwsmagazine Le Point herinnerde de Portugese baas eraan dat geen van de veertien merken van de groep onmiddellijk gevaar loopt. Hij bevestigde dat hij daarvoor genoeg "financiering voor de komende tien jaar had gegarandeerd".

Maar hij voegde eraan toe dat niemand "eeuwige bescherming geniet”. Het is duidelijk niet omdat een merk meer geschiedenis of uitstraling heeft dan een ander, dat het een voorkeursbehandeling geniet.

Elk moet erin slagen zijn financiële duurzaamheid na het volgende decennium te bewijzen. Deze waarschuwing is vooral gericht tot de meest instabiele merken van Stellantis: Alfa Romeo, Lancia, DS, maar ook Chrysler aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.

 

Geen Alfa Romeo tegen elke prijs

Sprekend op een conferentie van de Financial Times over de toekomst van de auto, zei Tavares ook dat "veel autofabrikanten de afgelopen jaren bereid waren om Alfa Romeo te kopen. In de ogen van deze kopers is [het merk] zeer waardevol. Ze hebben gelijk. Het is zeer waardevol.”

Maar de president zei ook: "We zullen doen wat nodig is om met de juiste technologie zeer rendabel te zijn", zonder de details te specificeren van het tienjarige investeringsplan, dat echter wel veel elektrificatie zal inhouden. We weten al dat de volgende Alfa's afstand zullen moeten doen van het fabelachtige maar dure Giorgio-platform, dat gebruikt wordt door de Stelvio en Giulia en wordt vervangen door de modulaire platformen van de PSA-groep, om zo schaalvoordelen te realiseren.

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in