Toyota lanceert zijn kleinste hybride

1mnd geleden Laurent Zilli

De Aygo X, het kleinste model uit het Toyota-gamma, krijgt een facelift halverwege zijn carrière. Meteen wordt het ook het zuinigste model van het merk, want voor het eerst krijgt hij een hybride aandrijving.

De Aygo X is de erfgenaam van de kleine stadswagentjes die constructeurs niet langer ontwikkelen omwille van de lage winstmarges, en heeft dat stokje met succes overgenomen. Hij kwam vier jaar geleden op de markt en krijgt nu een opfrisbeurt met wat extra karakter. Zijn nieuwe look, met vooral een hertekende neus en nieuwe koplampen, maakt hem assertiever. Kortom: zijn verschijning is minder speels, minder "speelgoedachtig". Ook in profiel lijkt hij beter in balans, wat vooral te danken is aan de verlengde voorzijde. Die is met bijna 8 cm gegroeid – en dat is niet alleen voor de show.

+ 44 pk

In werkelijkheid moest het voorste deel worden aangepast om voor het eerst Toyota’s hybride-aandrijflijn in te bouwen. Het gaat om het systeem uit de Yaris, gebaseerd op een 1.5 liter benzinemotor. In de Aygo X levert het geheel 116 pk – dat is 44 pk meer dan het kleine (maar dappere) 1.0 liter driecilindertje dat momenteel in de Aygo X zit. Verbruikscijfers heeft Toyota nog niet vrijgegeven, maar dat belooft veel goeds. De constructeur mikt in elk geval op een CO₂-uitstoot van slechts 86 g/km.

Een andere nieuwigheid in het Aygo X-gamma: de GR Sport-uitvoering, die we geweldig vinden om zijn tweekleurige look met zwarte motorkap, zoals in rallywagens uit de jaren 70. Opmerkelijk: deze versie is meer dan enkel een sportieve aankleding, want de ophanging en de stuurinrichting werden specifiek afgesteld voor een iets dynamischer rijgevoel. Af te toetsen bij de lancering, in januari volgend jaar.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren