Porsche Taycan 2024: meer vermogen, meer actieradius en toch lichter!

2mnd geleden | Nicolas Morlet

De Porsche Taycan is nu al meer dan vier jaar op de markt. Porsche geeft hem een update en we kunnen zeker niet beweren dat de ingenieurs lichtzinnig te werk zijn gegaan.

Deze keer is de mid-careerfacelift veel meer dan een paar potloodstrepen en daarmee basta. Het is zelfs zo dat de styling op de tweede plaats gekomen is, na de inhoud. Ondanks de nieuwe voor- en achterkant met nieuwe koplampen, herontworpen vleugels en nieuwe kleuren, verschilt het nieuwe model niet significant van zijn voorganger.

Meer vermogen, meer actieradius

Op technisch gebied gaat het echter om een revolutie! In het bijzonder heeft de Taycan een nieuwe pilootgestuurde ophanging op de versies met vierwielaandrijving, die de auto onder alle omstandigheden vlak houdt "zelfs tijdens dynamische rem-, stuur- en acceleratiemanoeuvres", aldus het merk.

Bovenal biedt de nieuwe Taycan tot 35% meer actieradius dankzij een grotere accu: 105 kWh tegenover 93 kWh voorheen. De meest royale versie belooft nu een totale actieradius tot 678 kilometer! Desondanks laadt de auto sneller op dan voorheen: 18 minuten volstaan nu om van 10 naar 80% lading te gaan. Het vorige model had onder dezelfde omstandigheden tot 37 minuten nodig! Deze prestatie is mogelijk gemaakt door een toename van het laadvermogen met 50 kW, tot een maximum van 320 kW, en vooral door een geoptimaliseerde laadcurve waarmee zeer hoge vermogensniveaus sneller worden bereikt, zelfs bij lage temperaturen. De piek van meer dan 300 kW kan gedurende vijf minuten worden gehandhaafd.

Krachtiger en ook lichter!

Maar daar houdt de krachttoer van deze Porsche niet op. Ondanks de grotere accu is de Taycan ook lichter: tot 15 kilo, en dat met een schat aan nieuwe uitrusting! Tot de standaarduitrusting behoren nu verwarmde voorstoelen, een warmtepomp en elektrische oplaadpoorten aan beide zijden.

De kers op de taart is dat het vermogen en de prestaties ook zijn toegenomen. 82 pk meer voor de basisversie en tot 190 pk voor de Turbo S, die nu 952 pk levert! En dankzij de nieuwe 'push-to-pass'-functie in het Sport Chrono-pakket hoef je maar op een knop te drukken om 10 seconden lang te profiteren van tot 95 pk extra vermogen, afhankelijk van het model. De Taycan en Taycan Turbo S bereiken 100 km/u vanuit stilstand in slechts 4,8 en 2,4 seconden, respectievelijk 0,6 en 0,4 seconden sneller dan hun voorgangers.

Prijzen vanaf 103.200 euro.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in