Nieuwe Volvo XC70: geest, ben je daar?
Misschien herinner je je nog de Volvo XC70, de avontuurlijke versie van de V70-break, die tussen 1996 en 2016 in drie generaties werd verkocht. Hij was herkenbaar aan zijn verhoogde bodemvrijheid, zwarte kunststof beschermdelen en AWD-badge voor vierwielaandrijving. Welnu, negen jaar later is het model terug, maar het is flink veranderd! De XC70 van 2025 is nu een SUV van 4,81 meter lang, logisch gepositioneerd tussen de XC60 en de XC90. Qua design lijkt hij sterk op Volvo’s elektrische modellen, met een voorzijde à la EX90 en een silhouet dat doet denken aan de compacte EX30. Het ontwerp is behoudend, trouw aan de huidige designtaal van het merk, maar best aangenaam om naar te kijken.
Een plug-inhybride SUV met range extender
Hoewel zijn design elektrisch oogt, rijdt de XC70 niet volledig op stroom. Het gaat hier om een plug-inhybride met range extender (REEV), waarbij de verbrandingsmotor enkel dient om de elektrische motoren van stroom te voorzien. Hij deelt zijn platform met de Lynk & Co 08 en heeft een 1.5 liter turbobenzinemotor met 163 pk, gecombineerd met één of twee elektromotoren afhankelijk van de versie. De basisversie heeft een batterij van 21,2 kWh en biedt 100 km rijbereik, de krachtigere versie met een accu van 39,7 kWh haalt 200 km. Deze cijfers zijn volgens de Chinese homologatie, want deze XC70 wordt geproduceerd in China en is voorlopig enkel bedoeld voor de Chinese markt. Toch zou dit model ook internationaal kansen kunnen krijgen, aangezien de XC60 binnenkort vervangen wordt door de elektrische EX60. Als het succes in China groot genoeg is, zou Volvo deze hybride SUV elders kunnen overwegen.