De Lancia Ypsilon HF voegt zich bij het GTI-gezelschap!
“GTI” stond vroeger voor “Grand Tourisme Injection”, maar autobouwers gebruiken het label vandaag ook voor de sportieve varianten van hun volledig elektrische modellen. Zo onthulde Peugeot recent in Le Mans de nieuwe 208 GTI, met een indrukwekkende 280 pk. Alpine komt met de A290, en Mini met een elektrische John Cooper Works-versie van de Cooper. Nu is het de beurt aan Lancia, dat zijn elektrische stadswagen Ypsilon uitbrengt in een HF-variant. Ooit stond dat “High Fidelity”-label op iconen als de Delta, Fulvia en Stratos, maar dit is de eerste keer dat het op een elektrische auto prijkt. De tijden veranderen…
De krachtigste elektrische GTI op de markt
De Ypsilon HF gebruikt dezelfde technische basis als de 208 GTI. Met 280 pk en 345 Nm sprint hij in 5,6 seconden naar 100 km/u en haalt hij (begrensd) 180 km/u. Naast specifieke logo’s en uiterlijke kenmerken, krijgt hij sportstoelen met unieke bekleding, een eigen stuur en een rijkelijke standaarduitrusting. Lancia voorzag de wagen ook van een Torsen-sperdifferentieel, een 20 mm verlaagde sportophanging, verstevigde koetswerkstructuur en krachtigere remmen vooraan. Daarmee is de Ypsilon HF de krachtigste elektrische GTI op de markt: de Mini komt tot 258 pk, de Alpine tot 220. Wel daalt de actieradius tot 370 km op één lading, tegenover 425 km bij de standaard-Ypsilon. Blijft enkel de vraag of het prijskaartje van meer dan €40.000 geen domper zet op het enthousiasme van potentiële kopers.