De DS N°8 zou wel eens in hybride versie kunnen verschijnen
De DS N°8, voorgesteld op het autosalon van Parijs afgelopen herfst en zopas gearriveerd in de showrooms, is de nieuwe vlaggenschipberline van DS Automobiles. Om de DS 9 (2020–2024), die flopte, te doen vergeten, gooide het merk het over een andere boeg: geen verbrandingsmotoren of plug-in hybrides meer, enkel nog elektrische aandrijvingen van 230 tot 350 pk, met batterijen van 74 of 92 kWh die tot 750 km ver geraken op één lading. De premiumcodes zijn gerespecteerd, met een elegante lijn, luxematerialen (hout, aluminium, nappaleder, alcantara) en spitstechnologie zoals een Focal 3D-geluidssysteem of een adaptieve ophanging die met camera’s voortdurend het wegdek leest.
Een hybride versie naast de elektrische?
Het probleem is dat dit model misschien net iets te vroeg komt. Duitse rivalen bieden nog steeds thermische en hybride versies van hun berlines aan, terwijl de verkoop van elektrische auto’s in Europa trager verloopt dan verwacht. Dat zou DS ertoe kunnen aanzetten om zijn strategie bij te sturen, en alsnog een hybride versie te ontwikkelen naast de elektrische, aldus onze Britse collega’s van Autocar. Cyprien Laurentie, de productverantwoordelijke, verklaarde dat “het technisch mogelijk is”, en voegde eraan toe dat “we de mensen nog moeten overtuigen” van het nut van een puur elektrisch aanbod in dit segment. En in dit geval is de DS N°8 er perfect toe in staat, want ze maakt gebruik van hetzelfde STLA Medium-platform als de nieuwe Peugeot 3008, die er wel is als hybride en plug-in hybride. De komst van een mild-hybride benzine van 145 pk of een oplaadbare hybride van 195 pk is dus zeker niet uitgesloten…