Waarom de Mobilize Duo nu al een verzamelobject wordt

12u geleden Laurent Zilli

Bedoeld als de toekomst van stedelijke mobiliteit, blijkt de Mobilize Duo uiteindelijk niet meer dan een tijdelijke experiment te zijn geweest.

Een apart merk lanceren is altijd een krachtig signaal. In 2021 introduceerde Renault Mobilize met de ambitie om mobiliteit anders te benaderen: eenvoudiger, stedelijker en meer gericht op diensten dan op het product zelf. Micromobiliteitsoplossingen, autodelen, slimme laadoplossingen… Op papier klonk het logisch. In de praktijk blijkt vooral dat het soms efficiënter is om bestaande structuren te versterken dan om nieuwe labels te creëren. In een persbericht van deze week bevestigt Renault Group het einde van Mobilize Beyond Automotive als zelfstandige entiteit. De strategisch belangrijke activiteiten — met name elektrische laadinfrastructuur — worden opnieuw ondergebracht bij Renault zelf. De rest wordt stopgezet wegens beperkte rendabiliteit of synergie. Kortom: Mobilize is verleden tijd.

Vrij spel voor de Ami

Het meest zichtbare gevolg van deze strategische terugtrekking is de stopzetting van de productie van de Mobilize Duo, erfgenaam van de Twizy, evenals van de utilitaire Bento. Twee voertuigen die nochtans een sympathieke en rationele visie op elektrische micromobiliteit vertegenwoordigden, en die wij met plezier (her)ontdekten. Daarmee verdwijnt een speler uit een nochtans veelbelovend segment van elektrische quadricycles. Het nadeel van de ene is het voordeel van de andere: de Citroën Ami en haar Stellantis-zustermerken (Fiat Topolino, Opel Rocks) krijgen zo vrijwel vrij spel in het universum van betaalbare elektrische microcars. Wie interesse heeft in een Mobilize Duo, wacht dus beter niet te lang — hij zal zeldzamer worden dan de Twizy.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in