Hoe meer dan een miljoen verliezen volgens Bentley?
Een week geleden haalde de Sotheby’s-verkoop de krantenkoppen met een spectaculair record van McLaren. Maar niet alle fabrikanten lachten onder de hamer van de veilingmeester. Bentley deed er bitterlijke ervaring mee op. Op papier leek het recept perfect: ultra-beperkte serie, ambachtelijke productie door Mulliner, technologisch pronkstuk en de laatste adem van de beroemde W12. Verzamelaarsharten gingen sneller kloppen.
Maar in Abu Dhabi, tijdens een dure veiling aan de rand van de F1 Grand Prix, werd deze Bacalar uit 2021 met slechts 1.131 km uiteindelijk verkocht voor ongeveer 876.000 dollar. Resultaat: een duizelingwekkende waardedaling voor een wagen die de eerste eigenaar in Monaco bijna twee miljoen had gekost!
Prestige is niet langer een garantie
Deze spectaculaire terugval zegt veel over de huidige status van Bentley op de verzamelaarsmarkt. Ondanks zijn exclusiviteit blijft de Bacalar technisch en visueel te dicht bij een Continental GTC, die voor een fractie van de prijs te krijgen is. Daar komen nog sterk gepersonaliseerde, soms controversiële configuraties bij, en een merk dat niet dezelfde speculatieve aantrekkingskracht heeft als Ferrari of Porsche. Zelfs zeldzaam en duur, herinnert deze Bentley aan een harde waarheid: luxe auto’s garanderen geen veilige investering meer.