De nieuwe batterij van Xiaomi levert indrukwekkende prestaties
Xiaomi is vooral bekend om zijn elektronica – smartphones, drones, powerbanks, HiFi-koptelefoons – maar sinds kort is het merk ook actief in de autowereld. Vorig jaar lanceerde het een elektrische berline, de SU7, en dit jaar volgde een SUV, de eveneens elektrische YU7. Beide zijn bedoeld als concurrenten van Tesla, met name de Model 3 en Model Y, en combineren sportieve lijnen met een enorme actieradius (tot 830 km WLTP!) en de technologische knowhow die Xiaomi sinds zijn oprichting in 2010 heeft opgebouwd. En wat innovatie betreft: het merk heeft nu een nieuwe batterij voor elektrische auto’s gepatenteerd met ronduit verbijsterende cijfers.
Een solid-state batterij met krankzinnige prestaties
Deze nieuwe accu zou goed zijn voor 1.200 km autonomie op één lading, en kan in slechts 10 minuten 800 km bijladen! Het gaat dan wel om CLTC-waarden, maar omgerekend naar onze Europese WLTP-cyclus blijft er nog steeds 1.000 km over – een record. Het geheim? De batterij is gebaseerd op solid-state-technologie, in tegenstelling tot de vloeibare batterijen die momenteel in alle elektrische voertuigen worden gebruikt. Solid-state-batterijen zijn lichter en compacter, maar vooral efficiënter: ze kunnen dubbel zoveel energie opslaan als hun vloeibare tegenhangers. Het nadeel is dat ze veel duurder en complexer zijn om te produceren, wat verklaart waarom nog geen enkele constructeur ze commercieel aanbiedt. Maar deze innovatie zou daar verandering in kunnen brengen. Xiaomi hoopt ze vanaf 2027 of 2028 in zijn voertuigen aan te bieden. Hopelijk is het merk dan ook in Europa actief.