De Renault 5 Turbo 3 in Corsica, op de sporen van haar grootmoeder

1mnd geleden Laurent Zilli

Veertig jaar na de overwinning van Jean Ragnotti in de Tour de Corse komt de afstammeling van zijn wagen voor het eerst de benen strekken op dezelfde wegen, in hetzelfde kleurenschema. De carrière van de moderne R5 Turbo begint hier!

In 1985 won Ragnotti (voor de tweede keer) de Tour de Corse aan het stuur van een Renault 5 Turbo Maxi. De 40e verjaardag van die overwinning wordt dit jaar gevierd tijdens de Tour de Corse Historique, van 4 tot 11 oktober. Wat is er beter dan deze gelegenheid om het publiek kennis te laten maken met de erfgename van die legende, de Renault 5 Turbo 3?

Mini-supercar

Voor sommigen is het moeilijk te slikken: de kleindochter van de legende is elektrisch, wat de naam “Turbo” enigszins misplaatst maakt. Akkoord. Maar dat mag één essentieel punt niet doen vergeten: in een autowereld die vaak te braaf en politiek correct is, verdient een constructeur lof die nog durft te dromen, en 1.980 exemplaren van 160.000 euro stuk produceert van wat ooit louter een show-concept leek. Laat de mopperaars maar morren: wij kunnen niet wachten – als we de kans krijgen – om dit kleine monster te besturen dat 555 elektrische pk’s naar de achterwielen stuurt. En we zijn ook dol op de kleurstelling van het prototype dat we hier zien, een eerbetoon aan Ragnotti’s winnende wagen. Er zijn al genoeg ernstiger redenen om te fulmineren… dus laten we gewoon genieten van deze buitengewone R5!

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in