De EU laat het 100%-doel in 2035 los
Concreet betekent dit dat bepaalde auto’s met verbrandingsmotor ook na 2035 op de markt zouden mogen blijven, op voorwaarde dat ze aan die drempels voldoen. Zoals Weber benadrukt, zou het loslaten van de “logica van een technologisch verbod” de overleving van een deel van de Europese auto-industrie garanderen, en vooral tienduizenden banen veiligstellen.
Hybrides en e-fuels
Dit nieuwe kader zou opnieuw de deur openen voor plug-inhybrides en elektrische voertuigen met een range extender (EREV), waarbij de verbrandingsmotor uitsluitend als generator fungeert. Ook andere scenario’s doen de ronde in Brussel: sommige spreken van een eenvoudig uitstel van het “nuluitstootdoel” tot 2040, op voorwaarde dat verbrandingsmotoren draaien op geavanceerde biobrandstoffen of e-fuels.
De Europese Commissie moet haar voorstellen officieel voorstellen op 16 december, in het kader van een steunplan voor de auto-industrie. De tekst moet vervolgens nog worden goedgekeurd door de lidstaten en het Europees Parlement.