De EU laat het 100%-doel in 2035 los

2d geleden Laurent Zilli

Het dogma van “nul uitstoot” in 2035 begint te wankelen. Volgens Manfred Weber, voorzitter van de EVP (de grootste politieke fractie in het Europees Parlement), die werd geïnterviewd door de Duitse krant Bild, zou de Europese Unie afzien van een totaalverbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor. In de plaats daarvan zou vanaf 2035 een soepeler doel worden ingevoerd: een reductie van 90 % van de CO₂-uitstoot, in plaats van 100 % zoals tot nu toe gepland. Opmerkelijker nog: ook voor 2040 zou geen “nuluitstootdoel” meer worden vastgelegd.

Concreet betekent dit dat bepaalde auto’s met verbrandingsmotor ook na 2035 op de markt zouden mogen blijven, op voorwaarde dat ze aan die drempels voldoen. Zoals Weber benadrukt, zou het loslaten van de “logica van een technologisch verbod” de overleving van een deel van de Europese auto-industrie garanderen, en vooral tienduizenden banen veiligstellen.

Hybrides en e-fuels

Dit nieuwe kader zou opnieuw de deur openen voor plug-inhybrides en elektrische voertuigen met een range extender (EREV), waarbij de verbrandingsmotor uitsluitend als generator fungeert. Ook andere scenario’s doen de ronde in Brussel: sommige spreken van een eenvoudig uitstel van het “nuluitstootdoel” tot 2040, op voorwaarde dat verbrandingsmotoren draaien op geavanceerde biobrandstoffen of e-fuels.
De Europese Commissie moet haar voorstellen officieel voorstellen op 16 december, in het kader van een steunplan voor de auto-industrie. De tekst moet vervolgens nog worden goedgekeurd door de lidstaten en het Europees Parlement.

Tags: Insoliet

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in