Consumenten zijn de schermen beu
Het gerenommeerde onderzoeksbureau J.D. Power publiceerde onlangs de resultaten van zijn jaarlijkse “Initial Quality Study”, een tevredenheidsenquête over de kwaliteit op korte termijn. Anders dan de langetermijnstudies bevraagt men hier klanten die net een nieuwe wagen geleverd kregen, zo’n 90 dagen eerder. Dat volstaat natuurlijk niet om de werkelijke kwaliteit van een auto te bepalen, maar het is wel genoeg om de eerste frustraties te laten bovenkomen. En wat stoort de moderne bestuurder het meest? Niet verrassend: het aanraakscherm!
Airco en bekerhouder
Even verduidelijken: het aanraakscherm op zich is niet het probleem. Het is de neiging van fabrikanten om fysieke knoppen te vervangen door virtuele bediening via het scherm, die voor ergernis zorgt. Zoals we al vaker hebben benadrukt, maakt dat van een eenvoudige handeling vaak een omslachtige bedoening. In de lijst van meest bekritiseerde functies in de studie (die werd uitgevoerd in de VS bij meer dan 90.000 respondenten), vinden we bovenaan de bediening van de airco en van de afstandsbediening voor de garagepoort.
Gebruikers raken ook steeds vaker geïrriteerd door hun… bekerhouder. Zoals u weet zijn die standaard op blikjesmaten afgestemd, maar herbruikbare flessen, drinkbussen, en thermosmokken zijn er vandaag in allerlei vormen en maten. Resultaat: ze passen zelden goed. Kortom, mensen maken zich zorgen over heel alledaagse dingen, en de autoconstructeurs zouden daar beter wat meer naar luisteren.