Volkswagen gaat de Golf schrappen, toch in zijn huidige vorm

1j geleden | Nicolas Morlet

Er is een revolutie op komst voor de voormalige superster van de Europese markt. De Golf zoals we die kennen zal geen nazaten krijgen, kondigde Thomas Schäfer, CEO van Volkswagen, aan bij onze Duitse collega's van Automobilwoche. De huidige generatie zal worden vervangen door een puur elektrisch model.

Het zijn zware tijden voor de Golf. Nadat hij in 2022 naar de onderkant van het Europese verkooppodium is gezakt, waarover hij veertig jaar lang vrijwel onbetwist heeft geregeerd, staat hij op het punt een radicale verandering te ondergaan. Het huidige model zal het laatste zijn met een verbrandingsmotor. Voor volgend jaar is een grote update gepland, waarmee hij tot het einde van het decennium concurrerend moet kunnen blijven. Dan zal het gedaan zijn met de Golf op benzine, diesel of zelfs aardgas. Thomas Schäfer sluit de deur echter niet helemaal voor een compleet nieuwe generatie, "als de wereld zich tegen 2026 of 2027 heel anders ontwikkelt". Maar voorlopig staat dit niet op de agenda.

Fans kunnen er echter zeker van zijn dat er geen sprake is van het laten verdwijnen van zo'n mythische naam. De naam Golf zal blijven staan op een nieuw elektrisch model dat de codes van de compacte auto zal respecteren. "Het is duidelijk dat we iconische namen als Golf, Tiguan of GTI niet zullen opgeven, maar dat we ze zullen overzetten naar de elektrische wereld. Vooral voor de Golf moet de naam bij de genen passen. Een voertuig gewoon zo noemen, werkt niet. Die fout zullen we niet maken", aldus de CEO.

We kunnen dus verwachten dat de Golf tegen het einde van het decennium zal fuseren met zijn elektrische alter ego, de pas gerestylde ID.3, om de lijn voort te zetten. Het zal niet de eerste keer zijn dat de populaire compacte auto elektrisch gaat rijden, want bijna elke vorige generatie heeft al een kleinschalig elektrisch alternatief gehad. De laatste - genaamd de e-Golf - verdween in 2020 om het veld te ruimen voor de ID.3.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in