Toyota GR GT & Lexus LFA Concept

3d geleden Laurent Zilli

We verwachtten dat Lexus de supercarwereld zou doen beven… maar uiteindelijk was het Toyota die de adrenaline deed stijgen

Laten we eerlijk zijn: iedereen zat fout. Maandenlang ging men ervan uit dat Lexus zou terugkeren met een spirituele opvolger van de LFA en haar legendarische V10. Toen het doek viel op 5 december, zagen we een schitterende coupé, bijna concept-achtig zuiver. Maar sterk verwant aan het prototype uit Tokio. De echte nieuwigheid? De naam: LFA Concept.
En onder die beeldhouwwerk-carrosserie… geen enkele mechanische explosie. Het model is elektrisch. Lexus verdedigt de keuze door te zeggen dat de LFA-filosofie niet langer aan verbrandingsmotoren gebonden is. Mooi zo. Maar wie op een nieuwe geluidsorkaan rekende, krijgt eerder een rockband… zonder elektrische gitaar. En technische gegevens blijven uit. Fraai, ambitieus, maar niet het verwachte schokmoment.

Bij Toyota daarentegen…

De echte verrassing stond er vlak naast. De Toyota GR GT is de echte ster van het evenement. Een eindeloos lange motorkap, de proporties van een bokser, een mix van aluminium en carbon… en vooral een 4.0 biturbo-V8 met dry-sump, gekoppeld aan hybridisatie die minstens 641 pk naar de achterwielen stuurt.
Maar cijfers vertellen maar een deel van het verhaal. De rest zit in die agressieve, bijna endurance-achtige uitstraling. Terwijl Lexus voorzichtig richting elektrisch schuift, haalt Toyota opnieuw het grootse mechanische spektakel boven — old-school in de ziel, modern in de uitvoering. En goed nieuws: de productie staat gepland voor 2027.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in