Mazda blijft zichzelf trouw in Tokio
Het is een open deur intrappen: Mazda is een ander soort constructeur, met een uitgesproken persoonlijkheid die zich uit in een vloeiend design en vaak verrassende technische oplossingen. De twee concepten die in Tokio werden onthuld — de Vision-X Compact en de Vision-X Coupé — bewijzen dat opnieuw. Hun eerste gemeenschappelijke punt: geen van beide is een SUV! Wat een verademing. En hoewel het gekende designtaal hier nieuw leven krijgt, ligt de originaliteit elders. Bij de Vision-X Compact, een stadswagen van zo’n 3,8 meter lang, zit het bijzondere in het interieur: een stuur, twee hendels, een kleine ronde meter die analoog lijkt en… dat is het. Geen groot digitaal scherm: de smartphone, binnen handbereik bevestigd, dient als infotainmentsysteem. Een volledig unieke keuze in de huidige autoproductie.
Plug-in en rotoren
Het andere concept is, zoals de naam al zegt, een coupé — maar een vijfdeurscoupé van meer dan vijf meter lang. Daar schuilt het geheim onder de motorkap. Mazda kondigt een vermogen van 510 pk aan, afkomstig van een plug-in-hybridesysteem. De verbrandingsbasis daarvan is, jawel, een Wankelmotor met twee rotoren. Die draait op synthetische brandstof, geproduceerd uit micro-algen die CO₂ uit de atmosfeer opnemen. En in datzelfde thema beschikt de coupé over een CO₂-opvangsysteem rechtstreeks op de uitlaatlijn; de opgevangen CO₂ kan worden gebruikt als meststof of voor de productie van koolstofonderdelen. Dat noemt men een “holistische aanpak”. Helaas geeft Mazda geen enkele indicatie over mogelijke productiemodellen die uit deze concepten zouden kunnen voortvloeien.