Kunstmatige intelligentie (AI) bedriegt de koetswerkbouwer!

4w geleden

Kunstmatige intelligentie (AI) wordt geleidelijk onderdeel van het dagelijkse leven. Autoprofessionals, zoals koetswerkbouwers, vormen daarop geen uitzondering. Ten kwade en ten goede.

Kunstmatige intelligentie speelt een steeds belangrijkere rol in het interieur van onze auto's. Vooral door het gebruik van spraakassistenten om bepaalde acties te bedienen. Zoals in alle beroepen wordt AI op alle niveaus geïntegreerd in de auto-industrie: van monteurs tot verkoop en carrosserie. Soms een handige metgezel voor het werk, kan zijn op gegevens gebaseerde mening ook tegen de beslissing van de professional werken.

Wanneer de verzekering in het spel komt

Schadeherstellers gebruiken al talloze toepassingen en tig websites om te bepalen welk werk aan de auto moet worden verricht. Deze houden rekening met de reparatiekosten en de tijd die de schadehersteller nodig heeft om het werk te voltooien. Verzekeringsmaatschappijen gebruiken echter ook systemen om de kosten te berekenen, en dit is waar het lastig wordt. Offertes, kostenramingen en geschatte of werkelijke reparatietijden verschillen vaak sterk tussen verzekeraars en schadeherstellers. Dit is opgemerkt door de FNA (Fédération Nationale de l'Automobile) in Frankrijk. Deze situatie kan logischerwijs leiden tot geschillen tussen verzekeraars en schadeherstellers, waarbij de laatste haast hebben om de klus zo snel mogelijk te klaren omdat ze anders het risico lopen niet uit de kosten te geraken. En wat met de eindgebruiker als het karwei mislukt?

Zou dit andere gebruik van kunstmatige intelligentie geen dialoog tussen alle partijen vereisen om ervoor te zorgen dat ieders werk wordt gerespecteerd? De vraag stelt zich zo stilaan...

Sacha Benazzi

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in