Ineos is duidelijk de echte erfgenaam van de Land Rover Defender
Laten we duidelijk zijn: we gaan niet beweren dat Land Rover een fout maakte door een te technologisch (en heel duur) opvolger te bouwen voor de legendarische Defender, want de huidige Defender is een gigantisch commercieel succes. De constructeur heeft dus raak geschoten. Daardoor is de situatie eigenlijk win-win: terwijl de nieuwe Defender bijna eigenhandig de overleving van Jaguar Land Rover verzekert, doet Ineos uitstekende zaken met het recept van de oude Defender. De Grenadier doet het namelijk bijzonder goed, en nu verschijnt daar een nieuwe variant die een brede, avontuurlijke klantenbasis zal aanspreken. De Game Viewer, ontworpen voor exotisch toerisme en observatie, gaat in productie.
Van Lotharingen naar Botswana
Concreet zal de fabriek in Hambach “half-afgewerkte” voertuigen leveren: zonder dak, zonder zijruiten, zonder achterbank en ontdaan van elke overbodige elektrische installatie. Deze Ineos-modellen gaan vervolgens naar Botswana, waar het gespecialiseerde atelier Kavango — in 2023 door Ineos overgenomen — de afwerking verzorgt volgens de wensen van de klanten. Wie zijn die klanten? Grote nationale parken, resorts die safari’s aanbieden, of zelfs onderzoeksstichtingen die dergelijke voertuigen nodig hebben om Afrika, Australië, de Aziatische steppes of de tropische zones van Zuid-Amerika te doorkruisen. En… is een strandversie voor Saint-Tropez mogelijk?