Ford Explorer en Capri, de flop die banen kost

2mnd geleden Laurent Zilli

We hebben hier al meermaals onze twijfels geuit over de strategische keuze van Ford om zijn iconische modellen te laten vallen, ten voordele van nieuwe elektrische modellen. Vandaag vertalen die twijfels zich in jobverlies.

Taunus, Granada, Sierra, Fiesta: de Ford-fabriek in Keulen, Duitsland, heeft enkele van de populairste modellen uit de geschiedenis van het merk op zijn naam staan. Het is dus een heel belangrijke site voor Ford Europa, en het leek logisch dat de groep dit complex zou uitkiezen als “basis” voor zijn grote elektrische ommezwaai. Keulen werd dus met (zeer) grote investeringen gemoderniseerd om de productie van twee nieuwe modellen op te starten: de elektrische crossovers Explorer en Capri. Alleen: daarvoor moest de nog steeds populaire Fiesta verdwijnen. Korte­termijndenken of gebrek aan vooruitzicht? Vandaag bevestigt Ford het oude gezegde: leg nooit al je eieren in één mand.

25 % minder

Feit is dat de Europese consument zich niet massaal op elektrische auto’s stort zoals voorspeld. En Ford staat duidelijk ook niet bovenaan het lijstje van wie wel de overstap maakt. Concreet: de Explorer en Capri lokken geen kopers. De verkoop gaat zelfs zo slecht dat Associated Press meldt dat er een ontslaggolf dreigt in de fabriek van Keulen. Er wordt gesproken over 1.000 banen die verdwijnen (voornamelijk via vervroegd pensioen en vrijwillig vertrek) op iets meer dan 4.000 jobs in totaal. Dat is 25 % van het personeel! De fabriek zou ook overschakelen naar één productieshift per dag. De volgende stap? Tijdelijke stilleggingen, zoals we die al zien in de fabriek waar de elektrische Fiat 500 gebouwd wordt. Hallo Fiesta? Kom terug, we hebben je nodig!

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in