Er komt beweging bij KGM
Omdat de geschiedenis van de afgelopen 15 jaar allesbehalve stabiel was, heeft het voormalige SsangYong, nu KGM, nooit de kans gehad zich in Europa te ontwikkelen zoals het zou moeten. Daardoor leeft het Koreaanse merk in de schaduw van zijn landgenoten Hyundai en Kia, ondanks producten met een prijs-kwaliteitverhouding die zelfs de beste Chinese constructeurs kan doen verbleken. Verklaringen? Een nog steeds onvoldoende ontwikkeld netwerk en aandrijflijnen die niet altijd in overeenstemming zijn met de markttrends. Maar dat tweede probleem staat op het punt te worden opgelost.
Hybride en plug-in
Bij de lancering van de nieuwe Actyon bevestigde de constructeur dat dit model en zijn kleinere broer Torres tegen eind 2025 beschikbaar zullen zijn met een gloednieuwe full-hybride aandrijflijn. Begin 2026 komt er een nieuw model, gepositioneerd boven de Actyon (en onder een toekomstige Rexton?), dat onder andere een plug-inhybride mechaniek zal introduceren. Terug naar 2025, met ook de aangekondigde lancering van de Torres EXT, een 100 % elektrische pick-up die sterk geïnspireerd is op het O100-concept, en naar verwachting dezelfde batterij van 73,4 kWh zal gebruiken als de Torres EVX. Een batterij die, laten we niet vergeten, 10 jaar en 1 miljoen km gegarandeerd is. Met dat alles, en met behoud van het prijsargument, hopen we dat KGM eindelijk de bekendheid krijgt die het verdient.