De vrachtwagen, nieuwe grens van ultra-luxe?

18u geleden Laurent Zilli

De luxueuze SUV is intussen een beproefd recept, en de huidige trend lijkt de terugkeer van de monovolume aan te kondigen, ditmaal als een soort privéjet op wielen. Ter gelegenheid van het 80-jarig bestaan van een icoon verkent Mercedes-Benz nu nog een andere piste.

Het vertrekpunt is verrassend: de Mercedes Unimog, een monument van het zware utilitaire segment, gebouwd voor werk, extreme terreinen en onmogelijke opdrachten. Een machine die immens wordt gerespecteerd, maar nooit echt begeerlijk was in klassieke zin. Mercedes heeft er toch een bijna chic object van gemaakt: lederen interieur, sfeerverlichting, comforttechnologie en verfijnde afwerking. Allemaal toegepast op een voertuig dat bomen kan beklimmen — of ze minstens kan ontwortelen.

Tussen cool en ongemakkelijk

Op het eerste gezicht is dit een schitterende stijl­oefening. Maar in delen van de wereld zoals China of het Midden-Oosten is niets te extreem voor de superrijken. Na zeswielige SUV’s en monovolumes ingericht als country-club-salons lijkt dit een logische volgende stap. Duidelijk is wel dat we hiermee het klimaat niet zullen redden. Tegelijk kan de petrolhead in ons niet anders dan dit best grappig en cool vinden. En bovendien: de Unimog is een legende.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in