De Smart #5 wordt binnenkort minder elektrisch

Eigen land, dat is China, want hoewel Mercedes nog steeds de helft van Smart bezit, is het Geely-concern (Volvo, Polestar, Lotus…) dat het lot van Smart in handen heeft. En Geely besliste om het merk te laten evolueren van minicitadines naar krachtige elektrische crossovers. Werkt dat? Blijkbaar niet zo goed meer, want in China zijn de Smart-verkopen in 2024 met 19 % gedaald, in een markt die wat minder happig wordt op 100 % elektrisch en zijn aandacht verschuift naar elektrische auto’s met range extender, dus met een verbrandingsmotor aan boord. Smart besloot zich daaraan aan te passen.
Hybride
Zo vernemen we dat het grootste model van het merk, de onlangs in Europa gelanceerde SUV #5, in China zal worden aangeboden in een “EHD”-versie, wat staat voor Electric Hybrid Drive. Concreet combineert het model een elektromotor met een 1.5-liter benzinemotor van 160 pk. Er zit ook een batterij van 40 kWh in (redelijk groot voor een hybride), goed voor een rijbereik van 250 km volgens de Chinese norm. Diezelfde norm spreekt over een totale autonomie van 1.600 km. Komt deze versie van de Smart #5 ook naar Europa? Daar is voorlopig geen informatie over, maar het zou ons verbazen van niet, want het merk is bij ons stilaan onzichtbaar geworden. We merken ook nog op dat de Smart-SUV gebouwd is op het Geely SEA-platform, dat ook door de kleine Volvo EX30 wordt gebruikt. Een hybrideversie van die laatste is dus technisch perfect mogelijk.