Chinese klanten kwaad op hun elektrische superberline
Laat het duidelijk zijn: de Xiaomi SU7 is volgens zowat alle testers – zelfs de elektrische sceptici – een uitstekende auto. Xiaomi, dat grootse ambities koestert met z’n autotak, heeft zelfs een “Ultra”-versie ontwikkeld: 1.548 pk en prestaties waarmee hij een Tesla Model S Plaid of Porsche Taycan stof laat happen. En dat voor iets meer dan 100.000 €. Maar binnen amper twee weken heeft Xiaomi zichzelf stevig in de voet geschoten. Begin mei werd via een over-the-air update plots meegedeeld dat het vermogen beperkt werd tot… 900 pk!
Bewijs je rijvaardigheid
Zonder waarschuwing besliste Xiaomi dat wie het volledige vermogen wil behouden, eerst zijn vaardigheden moet bewijzen. Hoe? Door op een officieel erkend circuit een rondetijd neer te zetten. Geen tijd? Geen pk’s.
En het bleef niet daarbij. Deze week kwam er nog een rel: Xiaomi biedt voor de SU7 Ultra een optionele carbon motorkap aan (zo’n 5.200 €), met twee forse luchtinlaten voor extra koeling. Alleen… blijken die luchtinlaten nep te zijn. Louter cosmetisch. Technische analyses bevestigden dat het onderdeel geen enkel koelvoordeel biedt.
Resultaat: boze klanten eisen hun geld terug. Van het onderdeel, of zelfs van de hele auto. Een schoolvoorbeeld van hoe slecht marketing goed ingenieurswerk kan verpesten.