Chinese EVs: de "vuilste" op het gebied van milieu en mensenrechten?

1j geleden | Nicolas Morlet

Een Brits instituut zocht uit welke automerken de ethische codes voor mens en milieu het hoogst in het vaandel hijsen in de productiecyclus van hun elektrische auto's. En de resultaten zijn nogal opzienbarend, vooral voor de Chinese fabrikanten.

Het is een feit: elektrische auto's zijn veel vervuilender om te produceren dan hun tegenhangers met interne verbranding, wat hun totale milieu-impact in een "well-to-wheel" cyclus negatief beïnvloedt. Maar er zijn ook sterke verschillen afhankelijk van de methoden en normen van de plaats waar ze worden vervaardigd. Dit is de conclusie van een studie van het Britse bedrijf PIRC (Pensions & Investment Research Consultants), waarin enerzijds het milieueffect en anderzijds de eerbiediging van de mensenrechten in de productiecyclus en de traceerbaarheid van de materialen werden onderzocht.

Europeanen en Amerikanen aan de leiding

Volgens deze studie is Mercedes de groep met de schoonste elektrische wagens. Er is echter geen reden om op te scheppen, want de gemiddelde score is slechts 37% (27% voor respect voor het milieu, 46% voor mensenrechten en verantwoord inkopen). Het Duitse merk ligt voor op Ford met 33%, dat echter het beste scoort op het tweede criterium met een score van 51%. Volvo vervolledigt het podium met een gemiddelde van 31% (38% en 24% op beide criteria).

Daarna volgen Stellantis (23%), Volkswagen (23%), BMW (22%), Renault (18%), General Motors (15%) en Tesla (14%). Kortom, allemaal Europese of Amerikaanse merken. De Japanners en Koreanen volgen met respectievelijk Nissan (12%) en Hyundai (11%), vervolgens Toyota, Kia en Mitsubishi op slechts 6%.

De Chinezen: rampzalig

De Chinese fabrikanten staan onderaan de ranglijst. Als Geely (moederbedrijf van Volvo, Polestar, Lynk&Co, Lotus of Smart) 6% krijgt en daarmee de eerder vermelde hekkensluiters vervoegt, krijgen twee groepen gewoon een score van... 0%! Een opvallende naam is BYD, 's werelds grootste fabrikant van elektrische auto's, die hier al enkele maanden aanwezig is met drie modellen. De tweede is Chery, dat hier nog niet verdeeld wordt. GAC vervolledigt de staart van de ranglijst met een gemiddelde van slechts 1%. Dit roept veel ethische vragen op over deze voertuigen...

Laten we hopen dat met de talrijke projecten van batterijfabrieken, maar ook met een verhoogd toezicht op mensenrechtenactivisten, deze resultaten in de toekomst zullen verbeteren.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in