Car-Pass pleit voor het delen van kilometertellers met Duitsland en Frankrijk

3mnd geleden | Nicolas Morlet

België heeft van de strijd tegen vervalste kilometertellers een belangrijke prioriteit gemaakt tijdens zijn voorzitterschap van de Europese Unie. In afwachting van een akkoord tussen alle Europese landen zou Car-Pass graag zien dat er snel een uitwisseling komt met onze buurlanden.

Alexia Bertrand, staatssecretaris voor Consumentenbescherming, bevestigde gisteren (24 januari) voor het Europees Parlement dat de strijd tegen fraudetellers een belangrijke prioriteit is voor het Belgische voorzitterschap van de EU.

In alle lidstaten registreren garages, technische keuringen, leasemaatschappijen en vaak ook overheidsinstanties al de meterstanden van voertuigen. Dit is de meest doeltreffende manier om bedrog met vervalste meters te bestrijden. In ons land worden deze gegevens verzameld en gebundeld door de vzw Car-Pass, die het kostbare kleinood dat we allemaal kennen overmaakt wanneer we een tweedehandsvoertuig kopen of verkopen.

Delen van gegevens

Het Belgische voorzitterschap pleit voor de uitwisseling van deze gegevens tussen de lidstaten om de traceerbaarheid te garanderen wanneer een tweedehandsvoertuig naar een andere lidstaat wordt uitgevoerd. Voor Michel Peelman, Managing Director van Car-Pass, is dit een cruciale kwestie: "Elk jaar worden er meer dan 60 miljoen tweedehandsauto's verhandeld in de EU en elk jaar betalen Europese consumenten miljarden euro's te veel door fraude met kilometerstanden. Ik ben dus heel blij dat België deze kwestie opnieuw op de EU-agenda zet. We kunnen onze expertise op dit gebied delen met andere landen.

België wijst de weg

België geeft op dit vlak trouwens al het goede voorbeeld. In 2023 leverde Car-Pass 371.388 meterstanden voor in totaal 32.098 voertuigen aan onze partnerlanden Nederland, Slowakije en Letland. Het zal dus moeilijk worden voor fraudeurs om te knoeien met de kilometerteller van een voertuig dat naar deze landen wordt geëxporteerd zonder dat dit wordt ontdekt.

Snellere overeenkomsten met onze buurlanden

Maar Michel Peelman is zich er terdege van bewust dat het tijd kost om een volledige uitwisseling tussen alle EU-landen tot stand te brengen. "Daarom pleit ik ervoor om snel bilaterale akkoorden te sluiten met onder andere Duitsland en Frankrijk, zoals we destijds met Nederland hebben gedaan. Hierdoor is de fraude met uit Nederland geïmporteerde voertuigen in een paar jaar tijd met 90% gedaald".

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in