Testrit CJ 650 Dynasty - En waarom niet?

11mnd geleden

Beetje gladjes deze ochtend? Met een derde steunwiel maakt het aanzienlijk minder uit dat je soms in barre omstandigheden de weg op moet. De winterprik was dus het perfecte moment om het CJ 650 Dynasty zijspan van ChanJiang aan de tandwielen te voelen.

De ChangJiang 650 - vertaal Yangzi Jiang of Yan-Tsé-Kiang, de langste rivier in Azië - heeft een lange staat van dienst die teruggaat tot in de jaren '50. Het span was gebaseerd op het Sovjet M72 zijspan, dat op haar beurt zelf afgeleid was van de Duitse BMW R71 van 1938. In de loop der jaren evolueerde dit voertuig tot op het punt waar de fabrikant besloot de oude boxer te vervangen door een modernere staande twin. En meerbepaald de vloeistofgekoelde 649,3 cc twin van CFMoto, die al in de 600 MT was ingebouwd. De motor heeft een cilinderkop met dubbele nokkenassen waarmee 8 kleppen worden aangestuurd, en ontwikkelt 55,7 pk (41 kW) bij 8.000 tpm en 65 Nm koppel bij 7.000 tpm. Aan de twin hangt een vierversnellingsbak met achteruitversnelling.

Puur sap

Onze date met deze gemotoriseerde driewieler start in het hoofdkantoor van BW Import in Mechelen. En we zijn niet gillend weggelopen, want dit zijspan ziet er echt goed uit. Het ziet er bijna net zo uit als zijn voorganger met die twee verende zadels, retro achtervering en een span waarin maarschalk Cruchot niet zou misstaan. Kers op de taart is een Earles schommelarm voorvork. De vintage look komt nog beter tot zijn recht in deze zwarte hoogglans livrei, maar de CJ 650 Dynasty is ook verkrijgbaar in zilvergrijs. De modernere staande twin past prachtig onder de grote 20 liter tank. De LED-verlichting is perfect geïntegreerd in het geheel, net als het dashboard dat in de koplamp is verzonken.

Grip

Aan boord van de CJ 650 klimmen is gemakkelijk. Een klein zetje met mijn linkervoet op de voetsteun en ik zit op de geveerde stoel, 780 mm van de grond. Voor mij prijkt een groot stuur met een verstevigingsstang en, op de koplamp geplaatst, een ronde wijzerplaat die bestaat uit een grote analoge toerenteller en een LCD-scherm. Dit laatste duidt de snelheid, versnelling, brandstofniveau en kilometerstand aan. De kilometerteller kan worden vervangen door een dagtrip via een kleine drukknop, verborgen onder de koplamp, maar zeer moeilijk bereikbaar. De verder conventionele bedieningselementen worden aan de linkerkant vergezeld van een goed geïntegreerde schakelaar voor de handvatverwarming, een knop voor de twee rijmodi (economy en sport), een  knop voor de noodknipperlichten en een klein hendeltje om de achteruitversnelling te ontgrendelen. Rechts zit het grote hendel voor de parkeerrem. Over hendels gesproken, zowel dat van de koppeling als dat van de voorrem zijn in afstand verstelbaar. Ik begin deze test in de stromende regen, met een vijftigtal kilometers op de A1 en de Brusselse ring.

Te volgen regels

Dit eerste contact herinnert me aan de twee grondbeginselen van het zijspanrijden. Als je gas geeft, trekt het naar rechts. En als je remt, doet het het tegenovergestelde. Ik ben verrast door het gespierde gedrag van deze tweecilindermotor van amper 55 pk die de 370 kg van het zijspan met gemak voortstuwt. Gelukkig temperden de regen en het verkeer mijn voortvarendheid, je steekt in géén tijd boven de toegelaten snelheidslimiet uit. Er is ook het karakteristieke gedrag van dit soort machine, dat neerkomt op een hardnekkige weigering om rechtdoor te gaan. Je moet de hele tijd met het stuur spelen om de krachten te compenseren die uitgelokt worden door de chronische onbalans van de zijkant. Als ik de snelweg verlaat, herinnert de CJ 650 me brutaal aan deze basisbeginsele bij het opdraaien van een recht stuk. Mijn  onoplettendheid had hier cash kunnen betaald worden en ik heb mijn redding alleen te danken aan een ultieme reflex en een flinke dosis gas die het zijspan onmiddellijk weer op het juiste spoor zette. Phew! De moraal van het verhaal: neem altijd de tijd om te leren rijden met een zijspan voordat je er de weg mee op gaat.

Heel comfortabel

Het comfort is relatief goed en de rijhouding vrij recht, met de benen precies in de goede hoek. Wat het remmen betreft, worden de drie schijven alleen bediend door het voetrempedaal. Geen ABS, maar een gecombineerd systeem dat perfect werkt. Men vergeet dat er een voorrem op het stuur zit. Ik cruise zachtjes aan 90 km/u op de nationale weg tussen Waterloo en Charleroi. De motor spint bij 5.500 tpm en roffelt een beetje bij het afremmen. Heel mooi en lekker vintage allemaal. De vijfvoudig verstelbare, verwarmde handgrepen zijn meer dan welkom op een koude winterdag. De tweecilinder rijdt best wel soepel, zo is het mogelijk om bij 3.000 tpm in de hoogste versnelling te blijven - om niet boven de 50 km/u te komen - en dan zonder terugschakelen weer door te trekken. Telkens als ik een rotonde passeer, probeer ik de krachten die het zijspan ontwikkelt actief tegen te werken, want een zijspan draait niet uit zichzelf. Voorzichtigheid blijft geboden, vooral als je niet zoveel ervaring hebt. Maar maak je geen zorgen, op den duur wordt dit atypische rijden een tweede natuur en wordt het zelfs plezant om tijdens het draaien van links naar rechts te zwaaien door op de voetsteun te drukken aan de kant waar je draait. De Earles-voorvork maakt de CJ 650 veel stabieler dan een telescoopvork. Er komen veel minder forsballen bij kijken om het zijspan op de juiste koers te sturen en de veervoorspanning kan gemakkelijk worden aangepast. Een en ander is te wijten aan de hulp van een verstelbare stuurdemper.

Genoeg ruimte

Wat de praktische kant betreft, heeft de CJ 650 in het span achteraan een nette afsluitbare koffer, een veiligheidsgordel voor de inzittende en in het vooronder enkele USB- en 12V-aansluitingen vergezeld van een geïntegreerde voltmeter. De tankdop scharniert echter niet en de dagteller schakelt na elke stop over op de kilometerteller. De achteruitversnelling is dan weer een echt pluspunt. Tijdens deze test tekenden we een gemiddeld brandstofverbruik van 6,2l/100km op. De brandstoftank van 20 liter maakt dus ritten tot 250 km mogelijk.

Conclusie

Met deze CJ 650 Dynasty bewijst de Chinese fabrikant ChangJiang dat het een zijspanspecialist is. De overname van de 650cc tweecilinder motor van CFMoto is een compleet succes. ChangJiang biedt ook een tweede versie genaamd Pekin Express, in een meer avontuurlijke uitrusting. Beide modellen zijn verkrijgbaar voor dezelfde prijs van 16.990 euro.

Pascal Mouton

De pluspunten

Stijl

Uitrusting

Verhouding vermogen/gewicht

Atypisch voertuig

Achteruit

De minpunten

Zichtbaar roest

Benodigde ruimte

 

Het ChangJiang CJ 650 Dynasty zijspan in cijfers

Motor: vloeistofgekoeld, DOHC, 8-kleppen, 4-takt, staande tweecilinder

Cilinderinhoud: 649.3cc

Maximum vermogen: 55,7 pk (41 kW) bij 8.000 tpm

Maximum koppel: 65 Nm bij 7.000 tpm

Transmissie: 4 versnellingen (+ AM)

Eindaandrijving: ketting

Frame: dubbele stalen wieg

Voorvering: Earles schommelarmvoorvork, veervoorspanning instelbaar

Achtervering: Klassieke achterbrug met twee KYB schokdempers, veervoorspanning instelbaar

Zijspan vering: KYB schokdemper, veervoorspanning instelbaar

Voorrem: 320mm zwevende schijf, 3-zuiger remklauw, CBS gecombineerd remsysteem

Achterrem: 256 mm schijf, 1-zuiger remklauw, CBS gecombineerd remsysteem

Remkorf: 256 mm schijf, 1-zuiger remklauw, CBS gecombineerd remsysteem

Zithoogte: 780 mm

Brandstoftank: 20 liter

Gewicht TPF: 370 kg

Prijs: € 16.990

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in