Waterstof, een staatszaak

3j geleden

Het post-Trump-tijdperk zal weinig veranderen: Noord-Amerikaanse oliemaatschappijen zijn tot het ergste bereid om de bezoedelde droom van het steeds zeldzamer wordende zwarte goud in leven te houden.

Boren buiten de poolcirkel of het winnen van schalie in gebieden die als werelderfgoed zijn geclassificeerd... het moet allemaal maar kunnen. China is nauwelijks deugdelijker. Het land maakt gebruik van de recessie om goedkope olie te tanken en het overweegt de bouw van verschillende grote energiecentrales op fossiele brandstoffen.

In dit slecht stukje theater speelt alleen ons oude continent het overgangsspel en predikt hernieuwbare energieën en waterstof. Natuurlijk schaart niet heel Europa zich achter de gemeenschappelijke zaak van een koolstofvrij beleid (kijk maar naar Polen), maar de Unie kan rekenen op grote versterking. Vanuit Rusland. Want Moskou wil een echte waterstofindustrie opbouwen en een superproducent worden die tegen 2024 200.000 ton en tegen 2035 2 miljoen ton zal exporteren. Voor welke sectoren? Vooral de mobiliteitssector: de spoorwegen, de luchtvaart en niet te vergeten de automobielindustrie. Een rapport van de Waterstofraad bevestigt dit. Het schat dat er in 2050 niet minder dan 400 miljoen H2-auto's en 20 miljoen vrachtwagens op waterstof zullen rondrijden!

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in