VAN DE REDACTIE motorfiets - Het lijkt alsof alles beter wordt…

10mnd geleden

Het VIAS-instituut dat zich onledig houdt met onze verkeersveiligheid, en zijn vertegenwoordiger Benoit Godart, waren onlangs verheugd over de aanzienlijke daling van het aantal doden op onze wegen tijdens de eerste maanden van het jaar.

In cijfers uitgedrukt betekent dit totale daling van 18%, waarvan bij de motorrijders amper  - ook al is het nog te veel - 4 doden te betreuren vielen in plaats van 11 een jaar eerder.

Wat mij opviel tijdens bijbehorend tv-journaal, was dat de heer Godart die goede cijfers koppelde aan het enkele jaren geleden ingevoerde getrapte rijbewijs en aan alle restrictieve maatregelen die ons met de regelmaat van de klok worden opgelegd. Moeten we in deze daling van het aantal ongevallen en slachtoffers niet veeleer de bewezen vergrijzing van de motorrijders zien, die meer ervaren en wijzer zijn? En wat dan met de rol van de steeds ingrijpender rijhulpmiddelen op onze motoren? Wat moeten we dan denken over beginnende motorrijders die wachten tot hun 24e verjaardag om dan meteen hun ‘grote motorrijbewijs’ te halen? Het is moeilijk voor hen om elke twee jaar honderden euro's uit te geven om de fasen te doorlopen die tegenwoordig worden opgelegd, en die hen eigenlijk berooft van de mooiste jaren op een motor. Op hun 24 jaar hebben de meesten van hen hun ‘volwassen’ fase al bereikt en denken ze aan trouwen, een eigen huis of carrière maken. Op je 24ste denk en handel je niet meer zoals op je 18de!

Wat ik graag zou zien - naast deze goede cijfers, welteverstaan - is dat de staat zich bekommert om onze veiligheid door ons wegennet te verbeteren! Het wordt tijd om na te denken over het opvullen van de gaten, het aanbrengen van een tweede vangrail, het afschaffen van verkeersdrempels, het niet langer plaatsen van gevaarlijke kruispunten net na bochten bochten, en vooral te stoppen met het plaatsen van metalen palen midden op de weg. Als de staat tegelijkertijd alle zogenaamde wegenbouwers zou kunnen ontslaan die niet in staat zijn asfalt te leggen dat langer dan 5 jaar meegaat, zou dat voor iedereen gunstig zijn. Nou ja, dat zou de werkloosheidscijfers uiteraard doen stijgen, omdat het zeker is dat geen enkel land in de wereld deze werknemers komt wegkapen... 

Motorrijden vereist constante aandacht en tegenwoordig zijn onze ogen voortdurend op zoek naar flitspalen ten koste van het verkeer om ons heen. Hoeveel ongevallen zijn te wijten aan dit opgelegde gebrek aan aandacht? Dat is een onderwerp dat ik in een volgend artikel zal moeten behandelen.

Philippe Hunin

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in