Wegtest Renault Arkana: mix die werkt

2j geleden

Met de Arkana is Renault de eerste algemene constructeur die op de Europese markt een SUV in coupéstijl aanbiedt. Voordien was deze carrosserievorm voorbehouden aan premiummodellen.

 

Met een massieve voorkant en een grote bodemvrijheid, wat hij combineert met een zacht glooiend dak vanaf de B-stijl, neemt de Arkana de traditionele vormtaal van de zogenaamde coupé-SUV's over. De kruisbestuiving is niet alleen esthetisch, maar ook technisch.

Hoewel hij met zijn 4,57 meter lengte (12 meter langer dan een Kadjar) in het bovenste deel van het C-segment zit, is deze Arkana gebaseerd op het onderstel van een Captur. Het platform is tussen de assen echter met 8 centimeter gegroeid, waardoor er heel wat ruimte aan boord vrijkomt.

Op de achterbank vinden volwassenen tot 1,80 meter comfortabel hun plek, ondanks de aflopende daklijn. En achter de grote achterklep schuilt een bagageruimte van 513 liter (480 liter op de hybride versie), meer dan genoeg om aan de behoeften van het gezin te voldoen.

De gelijkenis met de Captur is ook aan boord terug te vinden, met een meubilair dat identiek is aan dat van het kleine broertje, op een paar details na. Zo is er het centrale scherm van 9,3 duim waarop je het efficiënte en geconnecteerde multimediasysteem bedient. En het digitale instrumentarium heeft een aanpasbaar display dat naar de bestuurder is gericht, wat praktisch is omdat een head-updisplay ontbreekt.

 

 

Evenwichtsoefening

Drie motoren zullen in deze Arkana worden gemonteerd: in afwachting van de 145 pk sterke  E-Tech-hybride (identiek aan die uit de Renault Clio en Mégane) en de 160 pk sterke 1.3 TCE, is het de 140 pk-versie van deze laatste die we konden testen. Deze motor is, net als de andere, gekoppeld aan een robotbak met dubbel koppeling, in dit geval met zeven versnellingen (EDC).

Hoewel Renault de nadruk legt op de dynamiek van zijn nieuwste model, is deze motor niet de sportiefste, zoals blijkt uit de 10 seconden die nodig zijn om van 0 naar 100 km/u te snellen. En de versnellingsbak, soepel tijdens het verleggen, reageert niet kwiek genoeg bij het wegrijden, zelfs niet in de Sport-modus, die de reacties zou moeten verscherpen.

In feite is de Arkana meer een middenweg, waarbij dynamiek en comfort voortdurend in evenwicht zijn, of het nu gaat om de demping of de besturing. De balans is zeer goed geregeld, en de wegligging uitstekend.

 

 

Conclusie

Zijn strakke lijnen, die hem veel présence geven, zullen het belangrijkste verkoopargument van de Arkana worden. Het zou Renault in staat moeten stellen om zijn positie in het C-segment te versterken, waar de Mégane terrein verliest en de Kadjar nooit echt zijn publiek heeft gevonden.

Stijl is één zaak, gelukkig boet de Arkana niet in op functionaliteit en comfort. Maar bestuurders die op zoek zijn naar de beloofde sportiviteit zullen er hun gading niet in vinden. Met de prijs zit het goed. De Zen begint aan 28.600 euro, de RS Line 33.600 euro, beide als TCE 140 EDC. De hybride motor E-Tech kost telkens 1.600 euro meer.

 

 

Sterke punten

- Geslaagde lijn
- Evenwicht tussen comfort en dynamiek
- Ruimte aan boord

 

 

Renault Arkana 1.3 TCE 140 EDC

Lengte: 4.568 mm
Breedte: 1.820 mm
Hoogte: 1.571 mm
Koffervolume: 513 - 1.296 l
Gewicht: 1.510 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 5,3-5,4 l/100 km
Vermogen: 140 pk
Koppel: 260 Nm
Maximumsnelheid: 205 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 9,8 s
CO2 (WLTP): 131-138 g/km
Basisprijs: 28.600 euro

 

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in