Test MG4 XPower: een wereld van verschil!

5mnd geleden | Nicolas Morlet

Kan je in 2023 een auto krijgen die supercarprestaties levert voor de prijs van een sportwagen 'zoals vroeger' - alias vóór de elektrificatie en de prijsexplosie? Ja, deze MG4 XPower! Maakt de Chinese auto zijn beloftes ook op de weg waar?

Met zijn agressieve prijspositionering wil MG elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk maken. Met de lancering van de MG4 bevestigde de fabrikant dat er niets lowcost aan de auto was, afgezien van alleen de prijs. Nu gaat het Chinese merk nog een stapje verder, met deze MG4 XPower. Een testosteronversie zoals Volkswagens Golf R, Honda's Civic Type R of de late Renault Megane RS en Peugeot 308 GTI. Net als deze modellen ziet hij er wel flitsend uit, maar dan op een eerder discrete manier. Het zijn de grote, tweekleurige 18-duimsvelgen met oranje remklauwen die hem werkelijk onderscheiden. Dat, en de nieuwe kleur Hunter Green, die speciaal voor deze versie is gereserveerd - als je ervoor kiest.

Het verdere verschil met de eerder genoemde scheurijzers is dat deze elektrisch is en veel krachtiger. De toevoeging van een tweede motor op de vooras naas de standaard MG4 heeft het vermogen verhoogd tot... 435 pk! Het resultaat zijn ongelooflijke prestaties, met een 0-100 km/u tijd van slechts 3,8 seconden, ofwel de chrono van een behoorlijk straffe Porsche!

Voor Belgisch wegdek

Op het asfalt is de MG4 XPower snel, maar ook veilig dankzij de vierwielaandrijving, die het vermogen altijd probleemloos op de grond krijgt. Het beproefde chassis van de MG4 kreeg een aantal specifieke aanpassingen, waaronder een vleziger besturing en vooral een elektronisch sperdifferentieel (XDS). De compacte auto is van nature evenwichtig en echt gericht op efficiëntie. Zo kun je de rijhulpmiddelen slechts gedeeltelijk uitschakelen, wat de speelsere bestuurders zullen betreuren. Aan de andere kant wordt de demping nooit te stevig of 'wervelkrakend', een aanzienlijk voordeel op onze wegen. En het remvermogen van de royaal bemeten remmen (345 mm) aan de voorzijde biedt een uitstekende 'bite' zodat de vurigheid van haastige bestuurders effectief tot bedaren wordt gebracht. Ook al is hij niet zo scherp of speels als sommige van zijn tegenhangers met benzinemotor, deze MG4 XPower beschikt over een aantal ijzersterke argumenten. En de batterij van 64 kWh belooft 385 kilometer volgens WLTP, ofwel 50 kilometer minder dan de conventionele versie.

Verdict

Ontegensprekelijk is de MG4 XPower onder een goed gesternte geboren. En met een prijs van 42.285 euro kent hij geen concurrenten! Maar - op het risico af ouderwets te klinken - de stilte, souplesse en lineariteit waar we van houden in een 'normale' elektrische auto wekken bij een een sportwagen frustratie op. Terwijl we weggeblazen worden door de prestaties en het weggedrag, eisen we op het vlak van 'gevoel' toch meer. Je weet wel, dat mechanische plezier van toeren maken, schakelen, het geluid van de uitlaat... Maar anderzijds illustreert het perfect het wereldse verschil tussen vermogen en plezier, al te vaak door elkaar gehaald.

 Sterke punten

- Vermogen en prestaties

- Discreet maar gespierd

- Efficiënte en toch comfortabele wegligging

 

MG4 XPower

Lengte: 4,28 m

Breedte: 1,83 m

Hoogte: 1,51 m

Koffervolume: 350 l

Accu: 64 kWh

Bereik: 385 km

Vermogen: 435 pk

Koppel: 600 Nm

Topsnelheid: 200 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 3,8 sec.

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 18,7 kWh/100 km

Prijs: 42.285 euro

Tags: Autotests
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in