Ferrari California T ‘24 uren van Spa’ : unieke California zoekt nieuwe eigenaar

1j geleden | Laurent Zilli

Hij zou ook de "Ferrari Stéphane Lémeret" kunnen heten, omdat deze unieke auto door Ferrari is gemaakt om de overwinning van de directeur van Auto Trends en zijn teamgenoten tijdens de 24 uren van Spa in 2015 te vieren. De eigenaar heeft nu besloten de auto op de markt te brengen.

Elke Ferrari is een potentieel verzamelobject. Altijd. Maar sommige stralen het nog ietsje meer uit, zeker als het om een uniek exemplaar gaat, op bestelling gemaakt door de Tailor Made-afdeling van de fabrikant. Deze Ferrari, die nu te koop staat, is er zo eentje.

Tijdens de editie 2015 van de 24 uren van Spa eindigde de Ferrari 458 GT3 van Team AF Corse als 4e algemeen, maar won wél de Pro-Am-categorie. Het verhaal had daar kunnen eindigen, ware het niet dat er onder de piloten die de crew vormden (waaronder de fabrieksrijders Gianmaria Bruni en Alessandro Pier Guidi) een Belg was: de man die enkele dagen later Auto Trends kocht ofwel Stéphane Lémeret. Toegegeven, wij Belgen zijn soms nauwelijks minder chauvinistisch dan de Fransen. Daarom werd deze zwart-geel-rode overwinning gevierd, en op een hele mooie manier. Francorchamps Motors, sponsor van de 458 GT3, koos ervoor deze overwinning te herdenken door een uniek model te bestellen bij Tailor Made, de maatwerkafdeling van het Italiaanse merk.

De uitverkoren auto voor deze exclusieve samenstelling was de California T, een evolutie van de California-roadster die in 2014 werd gelanceerd. De speciale '24 uren van Spa'-versie van deze Ferrari werd in januari 2016 onthuld op het autosalon van Brussel... in aanwezigheid van Stéphane Lémeret, natuurlijk.

De California T 24 Hours of Spa is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Francorchamps Motors en Tailor Made en is gebaseerd op de esthetische taal van de Ferrari 458 GT3 van AF Corse. Het koetswerk pronkt in de onmiskenbare kleur Rosso Corsa. Er is ook de typische racestriping van de 458 Italia, zowel op het midden van de carrosserie als langs de zijskirts, evenals de kleine gele pijl op de deurgrepen. De auto staat op exclusieve, matte Grigio Nürburgring-velgen, met een gele rand. Binnenin de auto is alcantara gebruikt in plaats van leder voor de stoelen, het dashboard en het stuurwiel, dat ook verwijst naar de racewereld met zijn LED-indicatorstrip voor het motortoerental. Tot slot maakt een gedenkplaat "24 Heures Spa Victoire Pro Am 2015" het unieke karakter van deze California T compleet.

Na enkele jaren van deze fantastische auto te hebben genoten (nu met 14.000 kilometer op de klok en in perfecte staat), heeft de huidige en eerste eigenaar besloten hem te koop aan te bieden. Het model is klaar om verkocht te worden aan een nieuwe gepassioneerde verzamelaar, voor een nog te bespreken prijs. Destijds kostte deze unieke Ferrari 300.000 euro inclusief btw, maar de huidige bezitter is bereid hem te verkopen voor minder dan 200.000 euro inclusief btw, wat echt een uitstekende deal is voor een one-of-a-kind als deze! Bovendien zal Stéphane Lémeret, die een persoonlijke vriend van de huidige eigenaar is geworden, hem signeren.

Je bent van mening dat het een interessante investering kan zijn, maar je weet niet veel over de Ferrari California T? Je wilt weten of de sensaties die hij biedt aan jouw verwachtingen voldoen? Wat is er beter dan de mening te vragen van degene aan wie deze auto hulde brengt: Stéphane Lémeret zelf? Deze test van de ‘gewone’ California T werd door de baas geschreven, voorafgaand aan zijn overwinning in Spa. Geïnteresseerden in deze unieke Ferrari, kunnen een e-mail sturen naar Stéphane Lémeret: stephane@autotrends.be .

Test Ferrari California T door Stéphane Lémeret

"Een zéér aangename verrassing!"

Ferrari heeft de California onder handen genomen voor een midlife facelift. Naast zijn virielere lijnen krijgt de V8-motor in de Italiaanse coupé 440 cc minder. In ruil daarvoor krijgt hij twee kleine turbo's met lage inertie, om de reactietijd zo kort mogelijk te houden.

Dankzij deze truc bedraagt het vermogen van de 4,5-liter-V8 nu 560 pk en 755 Nm koppel (in plaats van 460 pk en 485 Nm voordien). Zonder al te diep in detail te treden, moet je weten dat het motormanagementsysteem de laaddruk niet tot zijn piek doet stijgen, maar deze moduleert naargelang het motortoerental. Dit variabele beheer van de turbodruk is niet alleen afhankelijk van het toerental, maar ook van het plan van aanpak: hoe gretiger, des te hoger de druk. Dit maskeert het feit dat de laatste versnellingen van de versnellingsbak zijn verlengd om het verbruik te verminderen. De officiële CO2-uitstoot is verlaagd van 270 naar 250 g/km. Geen spectaculaire vermindering, maar gezien de verbeterde prestaties zeker niet te verwaarlozen!

Want de zeer merkbare stijging van vermogen en koppel heeft uiteraard gunstige gevolgen voor de chrono’s: acht tienden van een seconde op de 0 tot 100 km/u bijvoorbeeld! En de hernemingen zijn ook veel beter. Dit volstaat om de door het Italiaanse merk aangekondigde 1.730 kilo te doen vergeten. Dit imposante gewicht wordt verklaard door het openingsmechanisme van de hardtop die de cabriolet in een echte coupé verandert zodra er wolken samentroepen.

Aangepast geluid

Je doet er niets aan, natuurlijk, maar het weer was slecht op de dag van onze testrit rond Mortefontaine, ten noorden van Parijs. Ik kon het dak niet openen, maar ik was aangenaam verrast door het geluid van de motor. Nochtans, sommige collega's beweerden dat de muziek van de V8 werd gedempt door de turbo's. Nu had de auto die Ferrari West Europe mij die dag gaf slechts 1.000 kilometer op de klok en is dus een van de jongste auto's die door de fabriek zijn geproduceerd, auto's waarvan de uitlaat al is aangepast. Dit was een geweldige tegenzet van Ferrari, die zo zeer snel reageerde op de kritiek van de eerste testers! Het resultaat is in ieder geval verbluffend, want het geluid is bijna net zo zuiver en aangenaam als bij een motor met atmosferische werking. Meer dan genoeg voor een goed humeur!

We noteren ook de komst van een groot aanraakscherm dat alle infotainmentfuncties centraliseert, van de GPS tot de audiobronnen en de telefoon. Veel completer en praktischer dan het systeem dat op de 458 Italia dienst doet: een goed teken voor de op til staande 488 GTB!

Echt spannend

Ik zal je een geheim vertellen: toen de baas me vroeg deze California T te gaan proberen, stond ik niet te springen van vreugde. Ik herinnerde me een nogal lompe auto en niet scherp genoeg voor een Ferrari. Een beetje een "chick"-Ferrari, om het op een incorrecte manier te zeggen. Zoals je merkt keerde ik absoluut enthousiast terug van deze testrit! Zo zie je maar dat een paar aanpassingen aan een goede basis de perceptie van een model totaal kunnen veranderen...

Er is natuurlijk de motor, die niet nalaat te tonen 100 paarden meer te bieden. Bij een min of meer gelijk gewicht is het verschil opvallend. Dat is het eerste goede punt. Maar het is vooral in termen van rijgedrag dat de California is veranderd door die "T" te adopteren. Terwijl de oude auto te onderstuurd was, te lui en te zwaar op de voorkant, is de nieuwe auto scherp en zet aan tot aanvallen, spelend met zijn nu perfecte balans.

Ik vond het echter niet minder comfortabel. De ophanging is inderdaad heel meegaand. De turbomotor is niet alleen muzikaal, soepel en krachtig, maar ook zeer vooruitstrevend en responsief. Als je het ESP uitschakelt, zodat je de grootst mogelijke precisie hebt om het gaspedaal te bedienen, verloopt alles net zo keurig als bij een atmosferische motor. Daardoor is het mogelijk om een mooie drift te behouden, iets wat met een McLaren bijvoorbeeld bijna onmogelijk is. Ferrari heeft de turbotechniek perfect onder de knie. Dat is niet verwonderlijk, want de hoofdontwerper van de fabrikant is niemand minder dan Jean-Jacques His, de vader van de ongelooflijke Renault-turbomotoren die van 1984 tot 1986 in de Formule 1 schitterden. De man weet wat hij doet. En dat voel je!

En omdat zijn collega's in de chassisafdeling ook geweldig werk leverden, ben ik volledig van gedachten veranderd over de Ferrari California. Nee, deze keer is hij helemaal goedgekeurd!

Stéphane Lémeret

stephane@autotrends.be

De Ferrari California T in cijfers

  • Motor: V8 voorin, turbobenzine
  • Cilinderinhoud: 3.855 cm3
  • Vermogen: 560 pk bij 7.500 tpm
  • Koppel: 755 Nm bij 4.750 tpm
  • Achterwielaandrijving, sequentiële zeventraps
  • 0 tot 100 km/u in 3,6 sec.
  • Topsnelheid 316 km/u
  • Brandstofverbruik 10,5 l/100 km (gecombineerd, WLTP)
  • Afmetingen (L/B/H): 4570/1910/1322
  • Leeggewicht: 1.730 kg
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in