Porsche elektriseert de Cayenne-mythe

2w geleden Laurent Zilli

De Cayenne wordt volledig elektrisch en belooft het segment op zijn kop te zetten met een golf van vermogen, technologie en efficiëntie. Een duidelijke koerswijziging, maar met één doel: zijn sportieve karakter niet verloochenen.

Als grote broer van de Macan, die al een tijdje zijn plaats heeft veroverd in de wereld van de 100% elektrische SUV’s, maakt de Cayenne nu op zijn beurt de overstap naar “nul uitstoot”. Aangeboden in Electric- en Turbo-versie, markeert hij een strategische stap voor Porsche in de elektrificatie van zijn bestseller. De Turbo-versie onderscheidt zich met een bruikbaar vermogen van 856 pk, aangevuld met een tijdelijke boost van 176 pk via een tien seconden durende “boost”-functie, en zelfs tot… 1.156 pk met Launch Control! In dat geval sprint hij in slechts 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u.
Het instapmodel levert 408 pk, 442 pk met Launch Control, en klaart de 0-100 km/u in 4,8 seconden—ruim voldoende om de “basis-Cayenne” tot de krachtigste elektrische SUV’s van het moment te rekenen. Op chassisvlak combineert de Cayenne actieve ophanging, koppelvectoring en achterwielsturing om zowel wendbaarheid als stabiliteit te garanderen, ook naast het asfalt.

De batterij van 113 kWh biedt een rijbereik tussen 623 km (Turbo) en 642 km (Electric). Dankzij de 800-volt elektrische architectuur is ultrasnel laden mogelijk, tot bijna 400 kW. Dat zal bestuurders geruststellen die vreesden dat een elektrische Cayenne zijn veelzijdigheid zou opofferen voor pure prestaties.

Een elektrische SUV voor een veeleisend en breder publiek

De Cayenne blijft een van de commerciële pijlers van Porsche: in 2024 was hij opnieuw het best verkochte model wereldwijd, met meer dan 100.000 verkochte exemplaren. Dat succes komt voort uit een gevarieerde klantenbasis: liefhebbers van sterke sensaties, gezinnen die op zoek zijn naar een premium SUV, en merkgetrouwen die een veelzijdig voertuig willen. De elektrische versie verbreedt dit spectrum nog verder: ze richt zich nu ook tot wie indrukwekkende prestaties wil combineren met energie-efficiëntie en toptechnologie. Binnenin wordt de futuristische sfeer versterkt door een groot, gebogen OLED-scherm.

Nu moet de elektrische SUV op de weg en in het dagelijks gebruik bewijzen dat hij zijn reputatie kan waarmaken en zijn status als referentie behouden in een segment waar de concurrentie nooit zo scherp is geweest.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in