MG EHS Plug-in: ster aan de fleethemel

1j geleden

Iets meer dan een jaar geleden kwam de EHS op de markt en deze SUV heeft zijn plaats sneller gevonden dan verwacht. Zelfs in een sector die zich gewoonlijk liever richt op vaste waardes dan buitenstaanders als deze MG.

Tegenwoordig is geen enkele fabrikant nog in staat om betrouwbare verkoopprognoses te maken. Dat telt misschien nog meer voor een merk als MG dat pas drie jaar geleden van nul is begonnen. Na de veelbelovende start van de volledig elektrische SUV ZS had het merk alle redenen om optimistisch te zijn over de lancering van de EHS Plug-in, omdat deze in de regel een grotere klantenpool zou interesseren. Maar wellicht verwachtte het merk niet dat het zo overtuigend zou scoren in een sector die gewoonlijk alleen zweert bij gevestigde merken, en dan nog bij voorkeur Duitse: de fleet.

7 op de  10

De EHS Plug-in heeft duidelijk de bedrijfswagenmarkt voor MG geopend. Toch een verrassing voor een merk dat nog "alles te bewijzen" heeft, zeker onder leasemaatschappijen die heus wel weten dat de auto van Chinese oorsprong is. Maar deze bedrijven, met hun erg rationele aanpak, hebben de argumenten van de EHS niet over het hoofd gezien. In de eerste plaats is er zijn CO2-uitstoot van 43 g/km en daarna zijn gunstige verhouding tussen gewicht en batterij (met een elektrische actieradius van 52 kilometer volgens WLTP). Samen zijn deze goed voor een 100% fiscale aftrekbaarheid voor zelfstandigen en bedrijven.

Verder is het bekend dat de geschatte doorverkoopwaarde een rol speelt bij de keuze van leasingmaatschappijen. En hoewel het nog te vroeg is om met zekerheid te kunnen zeggen hoeveel een MG EHS over 3 of 5 jaar waard zal zijn, maakt hij al een en ander goed met een knallende startprijs van 35.000 euro. Voor een plug-inhybride SUV in deze klasse, met 258 pk en een garantie van 7 jaar, is dat gewoon onklopbaar. En zo komt het dat 70% van de verkoop van de MG EHS Plug-in op rekening komt van de fleetsector.

Snelle levering

Toch is er nog een andere factor die de aantrekkingskracht van de MG op bedrijven verklaart. In een tijd waarin de grote merken moeite ondervinden om een tijdige levering te garanderen, met het risico dat leasemaatschappijen contracten moeten verlengen voor auto's die normaal zouden worden vervangen, heeft MG duidelijk geen problemen met de levering. De fabrikant bevestigt ons dat een MG EHS die op het moment van schrijven (eind mei) werd besteld, eind augustus of begin september wordt geleverd.

En nu de elektrische break?

Nu MG een "voet tussen de deur" heeft, is het niet moeilijk zich voor te stellen dat het jongste model van het merk op zijn beurt de bedrijfswereld zal overtuigen. Want ook de MG 5 loopt over van de rationele argumenten: het is momenteel de enige 100% elektrische compacte break op de markt, met een actieradius van minstens 320 kilometer, voor minder dan 35.000 euro. Een argument dat overigens ook particuliere klanten zal aanspreken. We zijn benieuwd naar dit vervolg...

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in